Content is king, dat is al jaren duidelijk. Wanneer je goede content hebt, dan kun je daar geld mee verdienen. Niet voor niets zijn sport, porno en gaming de pilaren van het internet. En iedereen heeft op een of andere manier wel goede content en een goed verhaal. Niet iets dat snel komt en snel verdwijnt, maar iets dat inhoud heeft en een duidelijk probleem in de wereld oplost. Bij SalesQ zijn we bijvoorbeeld goed in het openen van deuren bij potentiële klanten. Ik beschouw dat als een specialisme, een vak.

Door de jaren heen heb ik geleerd, dat de beste manier om je content te delen met potentiële klanten een webinar is. Dat komt omdat het naast schaalbaar ook heel goed interactief te maken is. Daarnaast is het laagdrempelig voor mensen om zich in te schrijven en er aan deel te nemen. En om op een interactieve manier content te delen, is het beste wat er is. Zomaar een blog, een infographic of een slideshow sturen of op een website plaatsen, is toch anders dan een persoonlijke uitleg waarbij er voor de deelnemers ook een mogelijkheid is om een vraag te kunnen stellen en daar direct van een specialist antwoord op te krijgen.

Wat verder mooi is aan het organiseren van een webinar, is dat er nagenoeg geen afbreukrisico hoeft te zijn qua kosten. Of er nou 5 of 50 deelnemers in de sessie zitten, het maakt qua kosten weinig uit. Misschien werkt het voor jouw bedrijf met een kleine groep zelfs wel beter, omdat je meer contact hebt met de deelnemers. En komt er uiteindelijk niemand, dan is een webinar zo weer afgesloten en zit je niet met eventueel gemaakte kosten van een dure locatie met catering.

Natuurlijk zijn er ook wat nadelen bij het geven van een webinar. Hoe laagdrempelig het is om je in te schrijven, hoe laagdrempelig het ook is om vlak voor aanvang van de webinar niet op te komen dagen. Daarnaast blijft het ook lastig om aan te voelen of je verhaal goed aankomt, want de reactie van het publiek is moeilijker te peilen. Wat dat betreft voelt het een beetje als een radioshow. Uiteindelijk blijven de afspraken en evenementen waarbij je elkaar persoonlijk spreekt natuurlijk het meest waardevol, maar vormen virtuele sessies waaronder webinars een uitstekende aanvulling. Door de coronacrisis is het geven van webinars in een stroomversnelling gekomen, waardoor iedereen er meer gewend aan is geraakt en er daardoor meer online zal worden aangeboden.

Ben jij geïnteresseerd in het organiseren van jouw webinar? Hier volgens 11 tips voor het organiseren van webinars die omzet genereren:

STAP 1) WELKE SOFTWARE MOET JE GEBRUIKEN?

Er zijn inmiddels talloze oplossingen op de markt die allemaal min of meer hetzelfde doen. Het maakt dus niet zo heel veel uit welk platform je kiest, maar via dit artikel zie je hoe Gartner de verschillende leveranciers beoordeeld.

STAP 2) KIES EEN ACTUEEL EN INTERESSANT ONDERWERP UIT

Kies een onderwerp wat concreet, actueel en interessant is en een wezenlijk probleem adresseert dat mensen bezighoudt. Degene die de webinar geeft, moet een absolute specialist zijn op het onderwerp. Daarbij is het ook interessant om een aansprekende

gastspreker uit te nodigen, waardoor het de waarde en kennis van de webinar verhoogt. Denk bijvoorbeeld aan een klant die verteld over zijn ervaring met jou of een bekend persoon die in de markt als kenner gezien wordt.

STAP 3) ZORG VOOR EEN LEUKE GIVE-AWAY OF VERLOOT EEN MOOIE PRIJS

Sommigen mensen vinden het misschien plat of zelfs goedkoop, maar het werkt enorm goed: het geven van een cadeau of het verloten van een waardevolle of zinvolle prijs. Want wees nou eerlijk: iedereen vindt het leuk om iets te krijgen! Het zorgt voor een goede ervaring en zal het aantal aanmeldingen ook positief beïnvloeden. De give-away hoeft niet duur te zijn, als het maar een bepaalde waarde vertegenwoordigd: zo zijn er bedrijven die bijvoorbeeld een wireless access-point cadeau doen of een cadeaubon voor een beleving. Evengoed kun je ook één waardevol cadeau (jaarlidmaatschap op een app of eigen product of dienst verloten onder één van de actieve deelnemers (stel bijvoorbeeld een vraag over het onderwerp dat je bespreekt, om te kijken of deelnemers ook opletten). Ook dat is iets waardoor deelnemers zeker tot het einde toe in de webinar zullen blijven. Zorg er wel voor dat je door middel van kwalificatie de echt geïnteresseerde personen en degene die er alleen zijn voor de give-away kunt onderscheiden tijdens de webinar, of beter nog tijdens het inschrijven van de webinar.

STAP 4) MAAK DE WEBINAR NIET TE LANG. 30 Á 40 MINUTEN IS VOLDOENDE

De concentratieboog van de meeste mensen ligt op zo’n 45 minuten dus langer moet een webinar zeker niet duren. Juist omdat het een virtuele sessie is zal een langere webinar ervoor zorgen dat mensen afdwalen en niet meer geconcentreerd deelnemen. Ook zullen deelnemers sneller tijd hebben voor een sessie van 30 á 40 minuten, dan een sessie van 60 á 90 minuten.

STAP 5) PLAN EEN AANTAL WEBINARS GEDURENDE EEN LANGERE PERIODE

Niet iedereen die interesse heeft in het onderwerp zal precies op het moment dat jij die ene webinar houdt ook zelf kunnen, dus hoe meer opties jij aanbiedt hoe groter het totaal aantal aanmeldingen. Je hebt liever 8 webinars met 10 aanwezigen dan één met 50 aanwezigen, toch? Je zult ook merken dat na de eerste webinar je er steeds beter in gaat worden en het jou steeds minder voorbereidingstijd gaat kosten

STAP 6) MAAK EEN PROFESSIONELE UITNODIGING

Een professioneel ogende uitnodiging die je makkelijk kan delen via de social media kanalen levert je zomaar 20% meer aanmeldingen op. Denk aan een mooi opgemaakte advertentie, maar een video werkt tegenwoordig net zo goed al dan niet beter. Vertel in de uitnodiging duidelijk waar de webinar over gaat, wat ze kunnen verwachten en wat het de deelnemer kan opleveren. Daarnaast is het cruciaal om een inschrijfpagina te maken zodat je bij kan houden wie zich inschrijft. Op die manier verzamel je niet alleen persoonsgegevens van potentiële klanten, maar kun je ook reminder e-mails sturen om de opkomst te verhogen

STAP 7) DOE EEN UITBEL-ACTIE OM ZOVEEL MOGELIJK MENSEN IN TE SCHRIJVEN

Doe altijd een uitbel-actie om mensen persoonlijk uit te nodigen en in te schrijven voor de webinar. Wanneer jouw onderwerp interessant genoeg is, werkt dit altijd positief en kan het aantal inschrijvingen zelfs met 50% stijgen. Wat erg belangrijk is bij het doen van een bel-actie, is dat de mensen die bellen:

  • professioneel overkomen;

  • niet aan de hand van een script bellen maar op een authentieke en nette manier de vraag stellen aan de prospect of het onderwerp van de webinar aansluit en

  • Uiteindelijk op een nette manier vragen of de prospect interesse heeft om deel te nemen aan de webinar.

Besteed daarvoor voldoende tijd om een goede database samen te stellen. Een echte aanrader is ook het nabellen van iedereen die zich geregistreerd heeft. Wanneer je dat 1 of 2 dagen voor de webinar doet, hechten deelnemers hier waarde aan (professionele opvolging) en weten zij dat je op hen rekent en zal de no-show al snel 25% lager zijn. Lees ook de artikelen “Cold calling kun je leren” en “Hoe zorgt u voor een GDPR-proof klantenbestand?” voor mee tips hierover.

STAP 8) MAAK DE WEBINAR INTERACTIEF

Vergeet de old-skool informatieve presentaties en maak de webinar interactief. Met de verschillende platformen die er bestaan, is het mogelijk om:

  • filmpjes te delen;

  • deelnemers via de chat vragen te laten stellen of

  • om vragen te stellen aan de deelnemers waar men middels de poll functie in de software antwoord op kan geven. De poll resultaten zijn vervolgens weer te delen met de rest van de groep, wat weer kan leiden tot interessante discussiepunten.

Indien de groep kleiner is dan 15 personen, dan is het ook mogelijk om iedereen de gelegenheid te geven om verbaal een vraag te stellen.

STAP 9) EINDIG MET EEN DUIDELIJKE CALL-TO-ACTION (CTA)

Aan het eind van iedere webinar is het van belang om te zorgen voor een goede én duidelijke call-to-action. Hiermee help je jouw prospects om makkelijker de volgende stap in de sales-cycle te maken en vergroot je de kans dat je vroeg of laat tot zaken komt. Hier volgen een paar voorbeelden:

  • Het invullen van en vragenlijst om meer informatie te vergaren over de situatie van de prospect

  • Het aanbieden van een gratis quick scan omdat men deelgenomen heeft

  • Het maken van een fysieke of virtuele vervolgafspraak

  • Het aanbieden van een eenmalige korting alleen voor deelnemers van de webinar

Zo zijn er veel leuke en creatieve call-to actions te bedenken maar let erop dat het altijd een logische, aantrekkelijke én laagdrempelige stap moet zijn.

STAP 10) EEN DEGELIJKE OPVOLGING IS CRUCIAAL

Na afloop van de webinar is het goed om een opvolgmailtje te sturen. Bedank in eerste instantie de deelnemers voor hun aanwezigheid, deel de link naar de opname en/of naar de slides die je gedeeld hebt en vraag of ze nog even de tijd willen nemen om een enquete in te vullen om de webinar te beoordelen. Dit geeft jou goede inzichten en de kans om de volgende webinar nog beter te doen. Doordat je je als bedrijf kwetsbaar opstelt met een tevredenheidsonderzoekje kun je rekenen op extra sympathie.

De opname, de uitslagen van de polls en van het tevredenheidsonderzoek vormen allemaal weer uitstekende content om online te delen, evenals de winnaar van een eventuele loting. Deel deze waardevolle content dan ook zo snel mogelijk na de webinar, want op die manier trek je weer nieuwe geïnteresseerden voor de eerstvolgende webinar.

STAP 11) LAST BUT NOT LEAST: BEL ALTIJD NA VOOR EEN CONCRETE CONVERSIE!

Na 1 á 2 dagen is de timing goed om alle deelnemers een belletje te geven met de vraag wat ze van het webinar vonden en of het mogelijk is om een vervolgafspraak te maken. Mits de webinar van goede kwaliteit was en je in staat bent gebleken om met iets nieuws en relevants te komen, haal je uit deze opvolgbelletjes zeker interessante leads.

Vergeet ook zeker niet de mensen op te bellen die zich wel hadden ingeschreven maar tijdens de webinar niet aanwezig waren. Uiteindelijk hebben zij wel interesse getoond in het onderwerp en dat kun jij alsnog opvolgen. Vraag bijvoorbeeld naar de reden dat ze niet aanwezig konden zijn en nodig ze direct uit om bij de eerstvolgende webinar aanwezig te zijn. Of nog beter, maak direct een 1 op 1 (video-) afspraak. Je zult merken, dat er ondanks de no-show er alsnog een goede conversie te behalen is. Mensen voelen zich misschien toch een beetje schuldig dat ze niet zijn gekomen, helemaal als ze merken dat jij en je team er zoveel tijd en moeite in hebben gestoken. Als het onderwerp enigszins relevant is voor ze zal je kunnen rekenen op sympathie en dus op conversies.

Wij wensen je heel veel succes met het organiseren van jouw webinar! Wil je meer ondersteuning bij het organiseren van een webinar neem dan contact op met SalesQ via +31 23 7113200 of info@salesq.nl.

Dé 11 stappen voor een webinar die omzet oplevert