I dont need easy, I need possible

Bethany Hamilton was 13 toen ze met wat vriendinnen in de ochtend van 31 oktober 2003 erop uittrok om te gaan golfsurfen. Ze was geboren in een surfgezin en hét talent van Hawaii. Die fatale ochtend werd haar linkerarm eraf gebeten door een 4,5 meter lange tijgerhaai. Ze verloor 60% van haar bloed maar overleefde de aanval te nauwer nood. Einde surf carrière. Zou je denken…

Het was op zich al een wonder dat ze het overleefd had maar binnen 30 dagen na de aanval stond ze alweer op een surfplank. Hoewel het haar passie was dat ervoor zorgde dat ze weer op een surfplank ging staan, was het haar doorzettingsvermogen dat ervoor zorgde dat ze zichzelf leerde surfen met 1 arm en het alsnog tot prof schopte. Haar motto? “I don’t need easy, I need possible”. Werkelijk een wonderbaarlijk verhaal!

Wie in de winter is geboren…

In Nederland denken we vaak dat we niet tegen een stootje kunnen. Alle pijn en alles dat schuurt is weg gemanaged. Kinderen hebben steevast een helm op als ze gaan fietsen en worden behandeld als prinsjes en prinsesjes. Als ze maar geen ongemak hebben! Stel je eens voor als dat gebeurt. Dan worden ze ongelukkig! Maar niets is minder waar. Van een beetje tegenslag, ongemak of pijn worden kinderen niet ongelukkig maar ze worden er sterker van. Wie in de winter is geboren kan goed tegen te kou en wie (van binnen) mooi wil zijn moet pijnlijden! Als Nederlanders alleen al denken aan een haai verlammen we van angst. Laat staan als we er een recht in de bek kijken of erdoor gebeten worden.

Tegenslag is dus nodig om als mens, team of bedrijf verder te komen. Om te groeien moet je risico’s nemen en bereid zijn om pijn te doorstaan. Om sterker te worden zal je de pijn van 100 push ups moeten voelen. Dat kan je niet faken. Om fitter te worden zal je de pijn van 21km in de benen moeten voelen en om de baan van je dromen te krijgen zal je bereid moeten zijn om de pijn van afwijzing te doorstaan. Alleen dan kan je groeien, evolueren en innoveren. En groei, evolutie en innovatie vormen de kern van het leven. Het is dus niet een keuze, het is onvermijdelijk mits we voort willen bestaan als mens, team of bedrijf.

Doorzettingsvermogen als kern

Het gegeven van het “in de bek kijken van de “haai”” is de kern van SalesQ. Het is ons bestaansrecht. Wij leiden de Bethany’s van het salesvak op en helpen onze opdrachtgevers om nieuwe klanten te vinden. Onze talenten hebben een enorm doorzettingsvermogen. Laat maar komen die haai! Tja, soms is het wel eng en af en toe knabbelt hij wat aan je teen of word je misschien wel gebeten, maar opgeven doen we nooit. We blijven doorgaan zodat we de haai voorblijven want we weten dat zelfs als hij onze arm eraf bijt, we dat kunnen overleven en dan nog steeds succes hebben!

Sales is nu eenmaal een kwestie van trial and error. Je probeert een beproefde methode en als het niet direct lukt probeer je het nog een keer. En nog een keer en nog een keer. Totdat het wel lukt. En waarschijnlijk pas je gaandeweg kleine dingen aan in je pitch, je database of je timing totdat je succes hebt. Onder het mom van “I don’t need easy, I need possible” ben je gegroeid, geëvolueerd, verbeterd! En hoewel de wereld steeds verder digitaliseert blijft de vraag naar sales mensen die niet bang zijn voor haaien onverminderd groot en dus blijft SalesQ altijd relevant!

Het verhaal van Bethany Hamilton is erg mooi weergegeven in de Netflix documentaire Unstoppable. Een absolute aanrader!

<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/O5MsXjUQLYM" title="YouTube video player" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture" allowfullscreen></iframe>

Wil je meer weten over hoe wij ons inzetten voor jouw bedrijf of wil je ons team komen versterken, neem dan contact met ons op of bezoek onze website.