De sleutel tot succes binnen een organisatie: happy people!

Interview met Willemijn de Witt – HR manager SalesQ

Als managementteam van SalesQ staan we natuurlijk regelmatig stil bij onze strategie. Hoe kunnen we onze doelen het beste verwezenlijken? We zijn ervan overtuigd dat ‘well-trained’ en ‘happy’ people een sleutelrol spelen in het succes van onze organisatie. Daarom zetten we in 2019 extra in op het vergroten van het werkgeluk. Zodat het SalesQ-team lekker in zijn vel zit én we onze opdrachtgevers nog beter kunnen bedienen.

“Waar word jij nu echt blij van?”

Op het onderdeel ‘well-trained’ hebben we met onze SalesQ Academy, het leerplatform Studytube en de regelmatige kalibratiesessies al grote stappen gezet. De agents worden professioneel on-the-job gecoacht en kunnen hun vaardigheden op het gebied van sales continu bijspijkeren. Om ook het werkgeluk verder te laten stijgen zijn we met de agents in gesprek gegaan. We stelden de vraag: “waar word jij nu echt blij van?” Het antwoord op die vraag kunnen we natuurlijk zelf proberen in te vullen, maar wil je werkgeluk écht vergroten dan is het belangrijk om goed te luisteren naar wat er speelt.

De focus op drie aandachtspunten

In januari besloten we om de eerdergenoemde vraag tijdens een brainstormsessie aan de agents voor te leggen. Daar kwamen interessante, uiteenlopende suggesties uit voort. Met de volgende selectie zijn we aan de slag gegaan:

1.       Meer contact met opdrachtgevers

Genereert een agent op basis van een telefoongesprek een lead voor een opdrachtgever, dan vindt hij of zij het leuk om te weten hoe men daar aan klantzijde opvolging aan geeft. Ook blijken agents het bijzonder prettig te vinden om directe feedback van de klant te ontvangen. In de praktijk hebben sommige agents al contact met klanten. In het tweede kwartaal van 2019 gaan we meer structureel aandacht aan dit punt geven.

 

2.       Optimalisatie van werkplekken

Tijdens de brainstorm gaven de agents eveneens aan graag met draadloze headsets te werken. Daarnaast zouden ze graag aan zit-sta bureaus willen werken en delen ze de werkvloer liever anders in. De headsets zijn inmiddels aangeschaft. De andere acties staan op stapel voor de korte termijn.

 

3.       Flexibel indelen van eigen tijd

Om medewerkers meer flexibiliteit te gunnen, zijn we met een pilot rondom ‘me time’ gestart. Dit houdt in dat medewerkers er zelf voor kunnen kiezen om (1) te gaan sporten onder werktijd, (2) nog meer aandacht aan eigen ontwikkeling te besteden (door bijvoorbeeld met onze directeur mee te gaan naar een afspraak of aan een specifiek project te werken) of (3) de beschikbare tijd als ‘relaxtijd’ te spenderen. Dat laatste houdt in dat, wanneer iemand zin heeft om andere dingen te doen dan werken, hij of zij op het allerlaatste moment een uur of een dagje vrij kan nemen. Voor de eerste twee opties krijgen medewerkers één uur per week de tijd. De relaxtijd is één dag per kwartaal. Het animo voor de drie opties bleek vrijwel gelijk verdeeld te zijn.

Differentieer en geef gehoor aan uiteenlopende behoeften

De ‘me time’-trial loopt gedurende één kwartaal. In juni vindt een evaluatie plaats en besluiten we hoe het voortgezet wordt. Wellicht komen er onderdelen bij of verdwijnen er een paar. Om te onderzoeken of medewerkers daadwerkelijk gelukkiger worden van deze aanpak blijven we in de tussentijd met hen in gesprek. De eerste reacties zijn in ieder geval erg positief!

In mijn optiek is blijven differentiëren erg belangrijk. Bij SalesQ werken unieke individuen met uiteenlopende behoeften. De één vindt het heerlijk om te sporten, terwijl de ander liever later opstaat. En weer iemand anders brengt graag een extra dag met het gezin door. Door gehoor te geven aan de verschillende behoeften hopen we een goede werkgever te zijn. En mensen aan SalesQ te binden die met veel plezier en passie bij ons werken!

Wil je meer weten over de visie en werkwijze van SalesQ? Lees het hier. Liever direct contact met SalesQ? Dat kan natuurlijk ook! Je bereikt ons op 023 7113200.

Mijn eerste maand als nieuwe accountmanager bij SalesQ

Eric de Wit (26 jaar) is een enthousiaste en bevlogen Haarlemmer. Dankzij zijn Noorse moeder spreekt hij van jongs af aan al vloeiend Noors. Zo is hij zijn salescarrière ook begonnen, als Noorssprekende agent. Via enkele tussenstappen, waaronder het bloedhete Spaanse Murcia, is Eric vorige maand in het team van SalesQ opgenomen als accountmanager buitendienst. We zijn benieuwd naar zijn eerste indruk!

Hoe kwam je eigenlijk bij SalesQ terecht?

“Door mijn Noorse taalkennis kon ik vrij eenvoudig werk vinden bij een leadgeneratie-bureau in Nederland, waar ik verkoopgesprekken in het Noors voerde. Daarna ben ik als junior accountmanager bij bungalowspecials.nl aan de slag gegaan en vervolgens als salesmanager bij de organisatie Management Events. Na ruim een jaar besloot ik spontaan om naar Spanje af te reizen en zes maanden in Murcia te wonen en werken. Eén van de heetste steden van Spanje! Daar werkte ik wederom in de sales, maar ditmaal had ik een eenvoudig baantje bij een organisatie waar mensen langetermijn-reserveringen maken voor een appartement.”

“Eenmaal terug in Nederland ging ik op zoek naar een baan waar ik me langere tijd aan kon committeren. Op mijn LinkedIn-bericht ontving ik veel reacties, waaronder één van Pepijn. Ik koos voor SalesQ: een leuke organisatie met een diversiteit aan mensen in mijn eigen stad Haarlem. Na twee interessante gesprekken waarin het goed klikte, werd ik aangenomen als accountmanager buitendienst.”

Wat houdt die functie in?

“Ik richt me in mijn functie als accountmanager op zowel new business als bestaande klanten. Denk hierbij aan het opvolgen van leads, afspraken inplannen, gesprekken voeren, offertes uitbrengen en deals closen. Daarnaast de opvolging door het traject in de gaten te houden en de klant tevreden te stellen, wat hopelijk voor meer business zorgt. Een aantal bestaande klanten blijft bij Pepijn en een aantal gaat op den duur naar mij toe. Het doel is natuurlijk om dat verder uit te breiden.”

Is het wat je van tevoren voor ogen had?

“Ja, absoluut! Ik was op zoek naar zo’n soort functie en wilde meer met relatiebeheer gaan doen. Hier zie ik mooie kansen, want de klanten zijn soms al jarenlang verbonden aan SalesQ. Daarnaast krijg ik veel verantwoordelijkheden, ik kan echt iets toevoegen en ben lekker vaak op pad.”

Wat is je eerste indruk van SalesQ?

“Ik heb al redelijk veel ervaring met het werken bij ‘belbureaus’ en zie dat SalesQ duidelijk anders is dan anders. Ze investeren veel meer in medewerkers. Als je medewerkers van SalesQ vraagt of ze bij een belbureau werken, dan zullen ze daar niet snel ‘ja’ op antwoorden. Ze zeggen eerder dat ze bij een salesbureau werken, waarbij ze nauw met opdrachtgevers samenwerken en daar een verlengstuk van zijn. Afgelopen week ging ik zelf bellen en dan komen agents proactief naar je toe met tips. Ze vinden het leuk om anderen te helpen; dat is mooi om te zien. En het zijn stuk voor stuk goede mensen, die met veel passie werken. Daar wil ik graag aan verbonden zijn.”

Hoe zou je de sfeer omschrijven?

“Het is een leuke, bijzondere groep mensen, omdat de medewerkers zo divers zijn. Dames van 60 jaar werken naast jongens van 19 jaar, wat een leuke wisselwerking oplevert. Iedereen is lekker zichzelf! De sfeer is heel positief, je hoort nooit iemand klagen.”

Wat zijn volgens jou de pluspunten van werken bij SalesQ?

“Als je echt aan het begin van je salescarrière staat, is het slim om bij SalesQ te gaan werken omdat ze tijd in je investeren. Zo kun je tijdens de eerste jaren veel relevante saleservaring opdoen. Enerzijds omdat de trainingen goed zijn en anderzijds omdat je met interessante, complexe opdrachtgevers te maken hebt. Bovendien kun je heel gemakkelijk van anderen leren omdat er veel kennis in huis is. Voor starters is dat ideaal. En voor een accountmanager is het prettig om met iemand als Pepijn samen te werken. Die zit al jarenlang in het salesvak en weet hoe het is om een onderneming te leiden. Hij neemt me overal mee naar toe, daar is echt over nagedacht.”

Heb je al plannen voor de toekomst?

“Het lijkt het me heel gaaf om over 5 à 10 jaar mijn eigen onderneming te beginnen. Dat is mijn ideaalbeeld. De richting hangt af van het moment, een goed idee, de markt en andere zaken. Maar dat is nog toekomstmuziek!”

Herken je je in het verhaal van Eric en zou je ook graag bij een dynamische organisatie willen werken? Kom ons gezellige team versterken!

Werken bij SalesQ: bouwen aan een mooie toekomst

Ko de Kort (21 jaar) werkt als sales representative bij SalesQ. Daarnaast volgt de young professional in de avonduren een opleiding Bedrijfskunde. Voor Ko is deze constructie ideaal: werk en studie kan hij prima combineren én het biedt mooie kansen voor zelfontplooiing op het gebied van sales. We vroegen Ko wat werken bij SalesQ voor hem betekent.

Een gouden advies

“Na het afronden van de middelbare school was ik nog een beetje zoekende. Ik startte met de MBO4-opleiding ‘Ondernemen’ en daarna de HBO-studie ‘Commerciële Economie’. Maar al snel bleek dat niets voor mij te zijn. Na een tijdje in een hotel gewerkt te hebben, kwam ik in contact met een ondernemer die me een goed advies gaf. Hij zei dat ik een plan moest opstellen over wat ik écht wilde bereiken en wat ik ervoor moest doen om daar te komen. Dan zou hij me aan een baan helpen die me verder bracht. Ik ging het uitpluizen en besloot de deeltijdstudie ‘Bedrijfskunde’ te volgen, wat ik direct interessant vond. Via de eerdergenoemde ondernemer kwam ik ook bij SalesQ terecht. Daar ben ik heel blij mee, want hier kan ik werk perfect met mijn studie combineren. Ik bepaal namelijk grotendeels zelf mijn werktijden en tegelijkertijd leer ik gericht bij over sales.”

De functie: sales representative

“Bij SalesQ helpen we andere bedrijven succesvol te zijn door tijdens de pre-sales, sales en after-sales te ondersteunen. Als sales representative heb ik veel contact met klanten van opdrachtgevers. Een bedrijf organiseert bijvoorbeeld een IT-gerelateerd evenement en wil graag dat daar grote partijen uit de IT-wereld naartoe komen. Zij komen dan vertellen waar het evenement over gaat en samen kijken we welke IT-partijen we kunnen bellen. Vaak krijgen we ook trainingen van opdrachtgevers, om door middel van samenwerking een zo goed mogelijk resultaat te behalen. Soms benaderen we de doelgroep op basis van het klantbestand van de opdrachtgever, andere keren op basis van een specifieke wens qua grootte, regio of branche. Dan gaan we daarmee aan de slag.”

“Wat betreft sales gaat het om de pure verkoop van bijvoorbeeld een product. After-sales gaat om de afwikkeling van projecten, upselling of doorverwijzing naar accountmanagers. Denk aan een enquête na afloop van een webinar, waarbij we vragen of iemand langs mag komen om verder te praten over het onderwerp.”

“Heb je een commerciële instelling? Dan is werken bij SalesQ echt heel tof!”

Ko de Kort - sales representative

Een open en ambitieuze organisatie

“SalesQ is een open, flexibele en ambitieuze organisatie gericht op persoonlijke ontwikkeling. We werken met zijn allen in een kantoortuin in een oude chocoladefabriek, een monumentaal pand. Het team is van alle leeftijden en er heerst veel positieve energie. In de pauze lunchen we gezellig samen. In principe werken we zelfstandig maar hebben ook gezamenlijke sessies. Zo voeren we regelmatig kallibratiesessies uit om te kijken hoe verkoopgesprekken klinken en hoe we ze beter kunnen doen. Daar zijn trainingen voor beschikbaar, bijvoorbeeld online cursussen via ‘Studytube’. Die gaan over hoe je professioneel met klanten omgaat, hoe zakelijke kleding eruit ziet of hoe je op een goede manier zakelijk Engels spreekt. Dat is heel goed voor je verdere loopbaan, maar het is vooral ook erg leuk. Met vragen kan je bij iedereen terecht en goede prestaties worden gezien en beloond. Heb je een commerciële instelling, wil je graag beter leren verkopen of gewoon sociaal sterker worden? Dan is werken bij SalesQ echt heel erg tof!”

Herken je je in het verhaal van Ko en zou je ook graag bij een dynamische organisatie willen werken? Kom ons gezellige team versterken!

BEKIJK DE VACATURES

Hoe zorgt u voor een GDPR-proof klantenbestand?

Vijf belangrijke aandachtspunten

Alles draait om uw (zakelijke) klanten. Hoe meer u over ze weet, des te nauwkeuriger u daar op kunt inspelen en bedrijfsresultaten optimaliseert. Veel bedrijven besteden bepaalde activiteiten binnen de organisatie uit. Denk aan catering, ICT en facilitair beheer. Klantenbestanden en databases zijn echter nog veelal geheel in eigen beheer. Hoe weet u zeker dat u op de juiste manier met het klantenbestand omgaat en het GDPR-proof is? Nu we het nieuwe jaar in gaan, is dit het uitgelezen moment om daar even bij stil te staan!

De huidige stand van zaken rondom de GDPR

Inmiddels is de GDPR ruim een half jaar van kracht; tijd om de balans op te maken. Het belangrijkste resultaat is dat bijna tienduizend mensen een privacyklacht hebben ingediend bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). Het gaat met name om schending van privacyrechten op het moment dat meer gegevens worden uitgevraagd dan noodzakelijk. Daarnaast maakt men vaak meldingen over het ongewenst doorgeven van persoonsgegevens aan derden. Zakelijke dienstverleners, de IT-sector en de overheid komen er het slechtst vanaf.

Vijf vereisten voor een GDPR-proof database

U heeft vast en zeker al een hoop maatregelen getroffen. Toch zetten we de belangrijkste nog even op een rij, zodat u bovengenoemde klachten uit de weg gaat.

1. Zorg voor expliciete toestemming bij het verzamelen van de persoonsgegevens

De persoonsgegevens die u in uw databases heeft opgeslagen, moeten altijd legitiem verkregen zijn. Dit geldt voor zowel ‘standaard’ persoonsgegevens als pseudo-anonieme gegevens. Standaard persoonsgegevens zijn NAW-gegevens zoals het telefoonnummer, e-mailadres en geboortedatum. Pseudo-anonieme gegevens zijn niet direct herleidbaar naar een persoon. Denk aan IP-adres, gebruikers ID en medewerkers ID. De verkregen persoonsgegevens mag u niet voor andere zaken gebruiken dan hetgeen u toestemming voor heeft gevraagd. Net als bij B2C is het bij B2B-marketing verplicht om een opt-in te vragen voor commerciële en charitatieve e-mails. Met andere woorden: een e-book sturen omdat iemand het heeft aangevraagd mag wel, maar diegene zomaar maandelijks een nieuwsbrief toesturen mag niet. De wet maakt daarbij geen onderscheid tussen persoonlijke en zakelijke contacten.

2. Stel een heldere privacyverklaring op

Het is belangrijk dat u aangeeft welke (zakelijke) gegevens u van mensen gebruikt en met welk doel. De privacyverklaring moet in eenvoudige taal precies en volledig uitleggen wat u met de persoonsgegevens doet. Ook wijst u personen op hun rechten, zoals het aanpassen, inzien en zelfs laten vernietigen van gegevens. Daarom is het belangrijk dat in uw organisatie duidelijk is welke gegevens men daadwerkelijk over iemand verwerkt. Denk ook aan B2B- en/of B2C-data die u bij derden plaatst, zoals in uw marketing automation tool.

3. Waak ervoor dat niet iedereen de klanten- en medewerkersbestanden kan inzien

Breng in kaart welke personen toegang tot persoonsgegevens hebben en welke rechten zij genieten. Installeer een goed beveiligde verbinding naar de database-omgeving en realiseer een back-up strategie. Daarnaast is het goed om altijd beveiligde servers te gebruiken en gegevens bij het versturen te versleutelen. Om aan te kunnen tonen dat de beveiligingsmaatregelen daadwerkelijk werken dient u ze periodiek te testen.

4. Stel een verwerkersovereenkomst op die aan de GDPR-regels is aangepast

Schakelt u verwerkers in? En schakelen zij wellicht weer subverwerkers in? Zorg dat u deze hele keten inzichtelijk heeft: waar staat de data en waar gaat het heen? Stel daarom altijd een verwerkersovereenkomst op. Daarin legt u de onderlinge afspraken rondom de verwerking van persoonsgegevens vast, zoals:

  • het verwerken in opdracht;

  • het melden van datalekken;

  • het meewerken aan security audits;

  • de geheimhoudingsplicht.

Daarnaast wordt in de overeenkomst vastgelegd, dat van de verwerker wordt verwacht dat hij passende technische en organisatorische beveiligingsmaatregelen treft.

5. Formuleer een protocol voor het verwijderen van persoonsgegevens

Classificeer de persoonsgegevens zodanig dat u aan de wettelijke bewaartermijnen voldoet. Stel vervolgens een protocol op voor het corrigeren en verwijderen van persoonsgegevens, waarbij u ook verifieert of degene die de gegevens wijzigt daar recht toe heeft. Ook B2B-bedrijven moeten duidelijk op papier zetten wat de reden is en hoe lang ze een zakelijke contactpersoon en zijn gegevens opslaan.

Een gegarandeerd veilige manier van werken

Goede data is onontbeerlijk bij het doen van marketing en sales. Bij SalesQ beschikken we over een database waar we mensen met de juiste kennis en skills bij inzetten en de modernste software-applicaties op toepassen. Indien nodig leggen we speciaal voor u een database aan, gebaseerd op diverse bronnen. En niet geheel onbelangrijk: wij zijn ISO-gecertificeerd (9001 en 27001) wat een veilige manier van werken garandeert!

Wilt u meer weten over hoe u goed met klantbestanden omgaat of ontdekken hoe SalesQ uw organisatie kan versterken? Ga naar salesq.nl/pre-sales/klantenbestanden of neem direct contact met ons op via +31 23 7113200.

Werken bij salesQ

Leer alle ins & outs van sales!

Wil jij alles, maar dan ook echt álles van sales leren? Of ben je een ervaren salesprofessional en toe aan de volgende stap in je carrière? Werken bij SalesQ is werken in een internationaal bedrijf met ambities. Het streven is niet het groeien in grootte, maar in het leveren van steeds betere kwaliteit. Onze dromen zijn groots. Wil je geld verdienen én werken aan jouw droom? Lees dan vooral verder en solliciteer op jouw baan.

Bij SalesQ voel ik me thuis”

SalesQ is een jong, internationaal bedrijf, gespecialiseerd in pre-sales, sales en after sales. Het gezellige SalesQ-team bestaat uit een mooie mix van jonge en ervaren professionals. Wij werken in een professionele, inspirerende en bovenal huiselijke locatie met karakter: een oude Union Chocoladefabriek in Haarlem.

Met het professionele en gevarieerde klantenportfolio word ik elke dag beter”

Sales saai? Bij ons niet! Door de diversiteit in opdrachtgevers en een groot aantal lopende campagnes is bij ons geen dag hetzelfde. Persoonlijke groei, veiligheid en openheid staan altijd voorop. Omdat we alleen business to business-opdrachtgevers hebben, werk je tijdens kantoortijden. B2B vergt bovendien een professionelere aanpak dan consumentensales en is daarmee ook leerzamer. Zo word je elke dag beter en dankzij de SalesQ Academy en onze samenwerking met studytube.nl krijg je volop training zodat je je talent steeds verder ontwikkelt. Dat werkt twee kanten op: jij krijgt interessante doorgroeimogelijkheden naar accountmanager of teamlead en wij kunnen onze opdrachtgevers hoge kwaliteit bieden.

And last but not least…

Je krijgt bij ons behalve de doorgroeimogelijkheden en trainingen ook een goed salaris en… elke dag regelen we een gratis lunch, elke week een borrel en elk kwartaal een teamuitje! Kom jij ons gezellige team versterken? Wil je weten hoe lekker onze koffie is? Of welke leuke teamuitjes op de agenda staan? Feest jij het volgende succes met ons mee? Bekijk onze vacatures en solliciteer direct! We zijn namelijk ook erg benieuwd naar jouw ideeën.

Vijf gouden tips voor een succesvol verkoopgesprek!

Vijf gouden tips voor een succesvol verkoopgesprek!

Het hele internet staat vol met verkooptips. Voor de een werken bepaalde tips heel goed en voor de ander totaal niet. Waar ligt dat nu aan?

Ik werk alweer een aantal jaar als sales-agent aan de telefoon. Van verschillende managers heb ik tips en tricks mogen ontvangen om méér uit mijn gesprekken te kunnen halen. Maar lang niet alle tips werken voor mij. Waarom werkt die tip wel bij die ander?

Smartbound, dé slimme koppeling tussen Content en Contact

Smartbound, dé slimme koppeling tussen Content en Contact

Deze dagen staan we op allerlei manieren in contact met onze klanten en doelgroepen. We maken actief contact, we reageren op klanten die met ons contact zoeken en dan is er nog die hele diffuse groep die ‘contact’ met je heeft op het internet. Het samenbrengen van deze stromen en daar een optimale conversie uit halen, noemen we ‘Smartbound’. Dus niet alleen outbound marketing, niet alleen inbound of online marketing, maar een slimme combinatie daarvan.

Trots op ISO certificaten 27001 en 9001

Trots op ISO certificaten 27001 en 9001

Afgelopen week heeft SalesQ officieel de certificaten in ontvangst genomen voor ISO certificering 27001 (Informatiebeveiliging) en ISO 9001 (Kwaliteitsmanagement). In april waren we al succesvol door de audit gekomen en hadden we bewezen dat zowel de informatiebeveiligingsprocessen als het kwaliteitsmanagement van SalesQ een solide en veilige structuur heeft en goed georganiseerd is. Vooral in het licht van de aangescherpte privacywetgevingen (GDPR) waar alle bedrijven vanaf mei 2018 mee te maken krijgen, zijn deze ISO certificeringen van groot belang. De audit voor deze normen wordt elk jaar herhaald.

Cold Calling? Met deze tips lukt het jou ook!

Cold Calling? Met deze tips lukt het jou ook!

Heb je al te vaak “geen interesse” gehoord? Vind je het spannend mensen te bellen die je niet kent? Ben je bang maar door te ratelen omdat je niet goed weet wat je moet zeggen? Wil je nieuwe business, maar weet je niet goed hoe je dat moet aanpakken? Verlam je bij het idee om cold calls te moeten maken? Of je hebt een andere reden om de telefoon niet op te pakken om meer business te genereren?  

Het is ook niet makkelijk. Cold calling is ook zeker niet iets wat je ‘eventjes’ gaat doen. Het vergt voorbereiding en een strategie. Met deze tips haal jij ook meer omzet uit de markt.

Van B2B naar B4B; Hoe SalesQ inzet op zakelijk wederzijds geluk.

Van B2B naar B4B; Hoe SalesQ inzet op zakelijk wederzijds geluk.

Wij zien onszelf als een bedrijf dat sales ademt; ‘We don’t take no for an answer’, zweren bij ‘spin-selling’ en vieren onze successen met een knal op de gong. Toch maken deze eigenschappen ons bedrijf niet uniek, en zeker niet binnen een sterk concurrerende markt.
 
Tijdens ons herformuleringsproces viel ons oog op een artikel over business for business, een term die in 2013 werd geïntroduceerd als verzamelnaam voorrealtime service richting opdrachtgevers’. Dit klinkt als een zeer logisch principe, maar blijkt vijf jaar na oorsprong maar weinig aan populariteit te hebben gewonnen. SalesQ identificeerde zich echter direct met het idee van een bedrijf wat in dienst van andere bedrijven werkt, en zo werd onze visie herschreven.