Van Sales Representative naar Teamlead bij SalesQ

Monique van Zetten (40 jaar) vindt al drie jaar veel uitdaging in haar werk bij SalesQ. Een plek waar ze haar kennis in de praktijk kan brengen. En die praktijk gaat haar goed af. Zo startte ze als Sales Representative en vervult ze nu de functie van Teamlead. SalesQ biedt een omgeving waar ze tot haar recht komt: “Voordat ik het allemaal over een andere boeg gooide, was ik kapster. Het werk heeft meer raakvlakken met sales dan je in eerste instantie zou denken. Achteraf zie ik: mijn aanleg voor sales was al veel eerder zichtbaar.”

Wij vroegen Monique hoe zij haar werk bij SalesQ nu ervaart.

Hoe ben je bij SalesQ terechtgekomen?

Toen ik op een punt kwam dat ik geen uitdaging meer vond op mijn vorige werkplek, vroeg ik me af: ‘Wat wil ik nu eigenlijk echt?’ Ik had al ervaring opgedaan in het salesvak en besloot het bij SalesQ te proberen. Een plek dichtbij huis. Dat was een van de redenen dat ik bij hen aanklopte. De redenen dat ik er blíjf zijn inmiddels alleen maar toegenomen.”

Wat houdt je functie in?

“Drie jaar geleden begon ik bij SalesQ als Sales Representative, waarna ik al snel kon doorgroeien naar de functie van Teamlead. Mijn werk bestaat voornamelijk uit het coachen en motiveren van onze callcenter agents. Daarnaast onderhoud ik ook klantcontact, door bijvoorbeeld regelmatig calls in te plannen als het gaat om campagnes en projecten. Dit takenpakket zal zich in de toekomst verder uitbreiden.”

Wat vind je zo leuk aan je functie?

“Omdat ik 36 uur in de week werk, vind ik afwisseling heel belangrijk. En aan variatie geen te kort in mijn functie. De uitdaging om de agents te coachen, projecten in goede banen te leiden en tegelijkertijd het klantcontact te onderhouden, geeft me veel energie en voldoening.”

Wat spreekt je in SalesQ aan?

“Bij SalesQ word je op veel verschillende, creatieve manieren gemotiveerd jezelf te ontwikkelen. Zo is er onder andere Studytube. Dit is een online leerplatform waar je video’s kunt kijken of trainingen kunt volgen over onderwerpen waar jij meer over wilt leren. Zo train je bijvoorbeeld het contact met klanten.

Niet alleen wil SalesQ dat de medewerkers zich ontwikkelen, SalesQ staat zelf ook open voor verbetering. Zo organiseert SalesQ elke maand een teamlunch. Er worden broodjes gehaald en we zitten allemaal bij elkaar. Tijdens de lunch worden punten besproken die goed gaan en zaken besproken die nog beter kunnen. Tijdens een van deze lunches kwam de vraag: ‘We hebben headsets met draden, maar is het niet mogelijk om draadloze headsets aan te schaffen?’ Nog geen maand later hadden alle medewerkers een draadloze headset. SalesQ geeft graag input aan de medewerkers, maar ontvangt dit ook heel graag. We zijn echt een team.”

Wat doet dat met de sfeer binnen SalesQ?

“Het brengt gelijkwaardigheid. Officieel gezien is er een hiërarchie, maar deze is op de werkvloer niet merkbaar. We gaan allemaal vriendschappelijk met elkaar om: een agent loopt even gemakkelijk binnen bij de eigenaar met een vraag als andersom. Dat is zeker typerend voor SalesQ.”

Wat typeert SalesQ verder?

“Work hard, play hard. Er wordt hard gewerkt, maar SalesQ doet er ook alles aan om de medewerkers te motiveren. Bijvoorbeeld door incentives, bedrijfsuitjes of puntensysteem, waarmee je spaart voor cadeaus door de competitie aan te gaan met een collega. Hard werken gaat zo eigenlijk vanzelf.

Juist omdat er hard gewerkt wordt, is ontspanning een onmisbaar element. SalesQ faciliteert dat op verschillende manieren. Bijvoorbeeld tijdens de vrijdagmiddagborrel, waar het altijd erg gezellig is.

Onlangs lanceerden we ook verschillende pilots. Zo hebben we bijvoorbeeld een ‘sport-tijd’ en een ‘relax-tijd’ pilot gelanceerd. Over een bepaalde tijd kregen medewerkers 8 uur die ze mochten inzetten om te sporten of om te ‘relaxen’. En dus bijvoorbeeld later op werk te komen of eerder te gaan.”

Waarom wil je bij SalesQ blijven werken?
“SalesQ is anders dan andere bedrijven. Ik werk er inmiddels meer dan drie jaar en het bevalt me erg goed. Ik voelde me hier vanaf het begin al welkom en werd begrepen. Daarnaast bood SalesQ mij de mogelijkheid om door te groeien. Er zijn in mijn ervaring niet veel andere bedrijven die zo nauw betrokken zijn bij een medewerker. Er heerst echt een teamcultuur: we doen het samen.”

Spreekt het verhaal van Monique jou aan? Overweeg je een carrièreswitch of wil je als professional groeien in een uitdagende werkomgeving? Bekijk dan onze vacatures. Misschien kunnen wij jou dan binnenkort verwelkomen in ons team!

Het outsourcen van klantenservice naar SalesQ: Een succesverhaal voor Bureau ICE

Bureau ICE 

Bureau ICE co-creëert en ontwikkelt producten en diensten voor het onderwijs, de overheid en andere partijen. Dit doen ze met veel plezier, energie en een open mind. Al 30 jaar lang. Sinds 2014 ontwikkelt Bureau ICE de IEP Eindtoets: één van de eindtoetsen die basisscholen kunnen kiezen voor hun groep 8 leerlingen. De eindtoets goedgekeurd door het Ministerie van OCW. Vier jaar geleden werd de IEP Eindtoets door 250 scholen in Nederland afgenomen. Ondertussen is dit aantal gegroeid naar 2200 scholen. 

De uitdaging 

Met de toename van het aantal participerende scholen nam ook het aantal mailtjes en telefoontjes met vragen enorm toe. Waar het in 2014 begon met slechts enkele belletjes van scholen met een vraag staat de telefoon bij Bureau ICE tegenwoordig roodgloeiend. Janneke Helsloot (Productmanager basisonderwijs IEP) besefte in 2017 dat het niet langer haalbaar was de telefoontjes intern te verwerken. In de zoektocht naar een oplossing om alle telefonische vragen op de juiste manier af te handelen, kreeg zij van een collega de tip in gesprek te gaan met SalesQ.

De samenwerking tussen Bureau ICE en SalesQ

“IEP staat als een huis. Het belangrijkste is dat, wanneer we de klantenservice uitbesteden, de service voor de scholen hetzelfde blijft. Dat ze niks merken van de overgang van een interne naar externe klantenservice.” Na verschillende gesprekken met Pepijn Beerman (Managing Partner, SalesQ) begin 2018, waarin veel over en weer werd afgestemd, besloot Helsloot het partnership aan te gaan. Een nauwe samenwerking volgt. Toch was in het begin de twijfel soms nog aanwezig. “Je kunt van alles op papier zetten, maar uiteindelijk moet je dezelfde passie delen. Om dat te bereiken is het van groot belang samen op te trekken, op weg naar het gezamenlijke doel.”

Het succes 

Inmiddels is Helsloot blij met het besluit om de klantenservice uit te besteden. “Doordat we zaken die verder van ons afstaan nu overlaten aan experts kunnen wij ons weer richten op waar wij goed in zijn. Onze core business.” Bureau ICE kent in de maanden april tot juli drie verschillende piekmomenten. “Het moment dat de toets bezorgd wordt door de koerier, het moment dat de toets is afgenomen en het moment dat de resultaten binnen zijn. De enorme belasting op deze momenten heeft SalesQ goed opgevangen. Ook bij onverwachte piekmomenten werd er tijdig geanticipeerd. Hierdoor hoefde ik geen ‘nee’ te verkopen aan scholen. Dit gaf een rustig gevoel”, vertelt Helsloot. 

Een vloeiende overgang 

De wissel van interne naar externe klantenservice ging vloeiend. “We zijn op tijd begonnen met het trainen van de agents. Zij hebben veel kennis nodig van bijvoorbeeld scholen en het onderwijs. Geen simpel afvinklijstje dus. Zo hebben we de overgang zo soepel mogelijk laten verlopen. De succesfactor daarvoor is, denk ik, het snelle schakelen geweest. SalesQ stelde zich erg flexibel op en of we nu wel of niet aanwezig waren, de lijntjes bleven kort.” Terugkijkend op de afgelopen maanden blijft Helsloot met een voldaan gevoel achter. “Het voelt fijn dat we dit jaar weer positief en goed afsluiten in de wetenschap dat je het als team hebt gedaan”, zegt Helsloot. “We hebben dit jaar 2200 scholen kunnen helpen met alle vragen die ze hebben. We kregen vaak als positieve feedback: ‘Bedankt voor het snelle reageren’. Dat hebben we toch maar mooi voor elkaar gekregen.” 

Benieuwd wat SalesQ voor u kan betekenen?

Neem contact met ons op en ontdek hoe we uw bedrijf ook succesvoller kunnen maken.

De sleutel tot succes binnen een organisatie: happy people!

Interview met Willemijn de Witt – HR manager SalesQ

Als managementteam van SalesQ staan we natuurlijk regelmatig stil bij onze strategie. Hoe kunnen we onze doelen het beste verwezenlijken? We zijn ervan overtuigd dat ‘well-trained’ en ‘happy’ people een sleutelrol spelen in het succes van onze organisatie. Daarom zetten we in 2019 extra in op het vergroten van het werkgeluk. Zodat het SalesQ-team lekker in zijn vel zit én we onze opdrachtgevers nog beter kunnen bedienen.

“Waar word jij nu echt blij van?”

Op het onderdeel ‘well-trained’ hebben we met onze SalesQ Academy, het leerplatform Studytube en de regelmatige kalibratiesessies al grote stappen gezet. De agents worden professioneel on-the-job gecoacht en kunnen hun vaardigheden op het gebied van sales continu bijspijkeren. Om ook het werkgeluk verder te laten stijgen zijn we met de agents in gesprek gegaan. We stelden de vraag: “waar word jij nu echt blij van?” Het antwoord op die vraag kunnen we natuurlijk zelf proberen in te vullen, maar wil je werkgeluk écht vergroten dan is het belangrijk om goed te luisteren naar wat er speelt.

De focus op drie aandachtspunten

In januari besloten we om de eerdergenoemde vraag tijdens een brainstormsessie aan de agents voor te leggen. Daar kwamen interessante, uiteenlopende suggesties uit voort. Met de volgende selectie zijn we aan de slag gegaan:

1.       Meer contact met opdrachtgevers

Genereert een agent op basis van een telefoongesprek een lead voor een opdrachtgever, dan vindt hij of zij het leuk om te weten hoe men daar aan klantzijde opvolging aan geeft. Ook blijken agents het bijzonder prettig te vinden om directe feedback van de klant te ontvangen. In de praktijk hebben sommige agents al contact met klanten. In het tweede kwartaal van 2019 gaan we meer structureel aandacht aan dit punt geven.

 

2.       Optimalisatie van werkplekken

Tijdens de brainstorm gaven de agents eveneens aan graag met draadloze headsets te werken. Daarnaast zouden ze graag aan zit-sta bureaus willen werken en delen ze de werkvloer liever anders in. De headsets zijn inmiddels aangeschaft. De andere acties staan op stapel voor de korte termijn.

 

3.       Flexibel indelen van eigen tijd

Om medewerkers meer flexibiliteit te gunnen, zijn we met een pilot rondom ‘me time’ gestart. Dit houdt in dat medewerkers er zelf voor kunnen kiezen om (1) te gaan sporten onder werktijd, (2) nog meer aandacht aan eigen ontwikkeling te besteden (door bijvoorbeeld met onze directeur mee te gaan naar een afspraak of aan een specifiek project te werken) of (3) de beschikbare tijd als ‘relaxtijd’ te spenderen. Dat laatste houdt in dat, wanneer iemand zin heeft om andere dingen te doen dan werken, hij of zij op het allerlaatste moment een uur of een dagje vrij kan nemen. Voor de eerste twee opties krijgen medewerkers één uur per week de tijd. De relaxtijd is één dag per kwartaal. Het animo voor de drie opties bleek vrijwel gelijk verdeeld te zijn.

Differentieer en geef gehoor aan uiteenlopende behoeften

De ‘me time’-trial loopt gedurende één kwartaal. In juni vindt een evaluatie plaats en besluiten we hoe het voortgezet wordt. Wellicht komen er onderdelen bij of verdwijnen er een paar. Om te onderzoeken of medewerkers daadwerkelijk gelukkiger worden van deze aanpak blijven we in de tussentijd met hen in gesprek. De eerste reacties zijn in ieder geval erg positief!

In mijn optiek is blijven differentiëren erg belangrijk. Bij SalesQ werken unieke individuen met uiteenlopende behoeften. De één vindt het heerlijk om te sporten, terwijl de ander liever later opstaat. En weer iemand anders brengt graag een extra dag met het gezin door. Door gehoor te geven aan de verschillende behoeften hopen we een goede werkgever te zijn. En mensen aan SalesQ te binden die met veel plezier en passie bij ons werken!

Wil je meer weten over de visie en werkwijze van SalesQ? Lees het hier. Liever direct contact met SalesQ? Dat kan natuurlijk ook! Je bereikt ons op 023 7113200.

Mijn eerste maand als nieuwe accountmanager bij SalesQ

Eric de Wit (26 jaar) is een enthousiaste en bevlogen Haarlemmer. Dankzij zijn Noorse moeder spreekt hij van jongs af aan al vloeiend Noors. Zo is hij zijn salescarrière ook begonnen, als Noorssprekende agent. Via enkele tussenstappen, waaronder het bloedhete Spaanse Murcia, is Eric vorige maand in het team van SalesQ opgenomen als accountmanager buitendienst. We zijn benieuwd naar zijn eerste indruk!

Hoe kwam je eigenlijk bij SalesQ terecht?

“Door mijn Noorse taalkennis kon ik vrij eenvoudig werk vinden bij een leadgeneratie-bureau in Nederland, waar ik verkoopgesprekken in het Noors voerde. Daarna ben ik als junior accountmanager bij bungalowspecials.nl aan de slag gegaan en vervolgens als salesmanager bij de organisatie Management Events. Na ruim een jaar besloot ik spontaan om naar Spanje af te reizen en zes maanden in Murcia te wonen en werken. Eén van de heetste steden van Spanje! Daar werkte ik wederom in de sales, maar ditmaal had ik een eenvoudig baantje bij een organisatie waar mensen langetermijn-reserveringen maken voor een appartement.”

“Eenmaal terug in Nederland ging ik op zoek naar een baan waar ik me langere tijd aan kon committeren. Op mijn LinkedIn-bericht ontving ik veel reacties, waaronder één van Pepijn. Ik koos voor SalesQ: een leuke organisatie met een diversiteit aan mensen in mijn eigen stad Haarlem. Na twee interessante gesprekken waarin het goed klikte, werd ik aangenomen als accountmanager buitendienst.”

Wat houdt die functie in?

“Ik richt me in mijn functie als accountmanager op zowel new business als bestaande klanten. Denk hierbij aan het opvolgen van leads, afspraken inplannen, gesprekken voeren, offertes uitbrengen en deals closen. Daarnaast de opvolging door het traject in de gaten te houden en de klant tevreden te stellen, wat hopelijk voor meer business zorgt. Een aantal bestaande klanten blijft bij Pepijn en een aantal gaat op den duur naar mij toe. Het doel is natuurlijk om dat verder uit te breiden.”

Is het wat je van tevoren voor ogen had?

“Ja, absoluut! Ik was op zoek naar zo’n soort functie en wilde meer met relatiebeheer gaan doen. Hier zie ik mooie kansen, want de klanten zijn soms al jarenlang verbonden aan SalesQ. Daarnaast krijg ik veel verantwoordelijkheden, ik kan echt iets toevoegen en ben lekker vaak op pad.”

Wat is je eerste indruk van SalesQ?

“Ik heb al redelijk veel ervaring met het werken bij ‘belbureaus’ en zie dat SalesQ duidelijk anders is dan anders. Ze investeren veel meer in medewerkers. Als je medewerkers van SalesQ vraagt of ze bij een belbureau werken, dan zullen ze daar niet snel ‘ja’ op antwoorden. Ze zeggen eerder dat ze bij een salesbureau werken, waarbij ze nauw met opdrachtgevers samenwerken en daar een verlengstuk van zijn. Afgelopen week ging ik zelf bellen en dan komen agents proactief naar je toe met tips. Ze vinden het leuk om anderen te helpen; dat is mooi om te zien. En het zijn stuk voor stuk goede mensen, die met veel passie werken. Daar wil ik graag aan verbonden zijn.”

Hoe zou je de sfeer omschrijven?

“Het is een leuke, bijzondere groep mensen, omdat de medewerkers zo divers zijn. Dames van 60 jaar werken naast jongens van 19 jaar, wat een leuke wisselwerking oplevert. Iedereen is lekker zichzelf! De sfeer is heel positief, je hoort nooit iemand klagen.”

Wat zijn volgens jou de pluspunten van werken bij SalesQ?

“Als je echt aan het begin van je salescarrière staat, is het slim om bij SalesQ te gaan werken omdat ze tijd in je investeren. Zo kun je tijdens de eerste jaren veel relevante saleservaring opdoen. Enerzijds omdat de trainingen goed zijn en anderzijds omdat je met interessante, complexe opdrachtgevers te maken hebt. Bovendien kun je heel gemakkelijk van anderen leren omdat er veel kennis in huis is. Voor starters is dat ideaal. En voor een accountmanager is het prettig om met iemand als Pepijn samen te werken. Die zit al jarenlang in het salesvak en weet hoe het is om een onderneming te leiden. Hij neemt me overal mee naar toe, daar is echt over nagedacht.”

Heb je al plannen voor de toekomst?

“Het lijkt het me heel gaaf om over 5 à 10 jaar mijn eigen onderneming te beginnen. Dat is mijn ideaalbeeld. De richting hangt af van het moment, een goed idee, de markt en andere zaken. Maar dat is nog toekomstmuziek!”

Herken je je in het verhaal van Eric en zou je ook graag bij een dynamische organisatie willen werken? Kom ons gezellige team versterken!

Werken bij SalesQ: bouwen aan een mooie toekomst

Ko de Kort (21 jaar) werkt als sales representative bij SalesQ. Daarnaast volgt de young professional in de avonduren een opleiding Bedrijfskunde. Voor Ko is deze constructie ideaal: werk en studie kan hij prima combineren én het biedt mooie kansen voor zelfontplooiing op het gebied van sales. We vroegen Ko wat werken bij SalesQ voor hem betekent.

Een gouden advies

“Na het afronden van de middelbare school was ik nog een beetje zoekende. Ik startte met de MBO4-opleiding ‘Ondernemen’ en daarna de HBO-studie ‘Commerciële Economie’. Maar al snel bleek dat niets voor mij te zijn. Na een tijdje in een hotel gewerkt te hebben, kwam ik in contact met een ondernemer die me een goed advies gaf. Hij zei dat ik een plan moest opstellen over wat ik écht wilde bereiken en wat ik ervoor moest doen om daar te komen. Dan zou hij me aan een baan helpen die me verder bracht. Ik ging het uitpluizen en besloot de deeltijdstudie ‘Bedrijfskunde’ te volgen, wat ik direct interessant vond. Via de eerdergenoemde ondernemer kwam ik ook bij SalesQ terecht. Daar ben ik heel blij mee, want hier kan ik werk perfect met mijn studie combineren. Ik bepaal namelijk grotendeels zelf mijn werktijden en tegelijkertijd leer ik gericht bij over sales.”

De functie: sales representative

“Bij SalesQ helpen we andere bedrijven succesvol te zijn door tijdens de pre-sales, sales en after-sales te ondersteunen. Als sales representative heb ik veel contact met klanten van opdrachtgevers. Een bedrijf organiseert bijvoorbeeld een IT-gerelateerd evenement en wil graag dat daar grote partijen uit de IT-wereld naartoe komen. Zij komen dan vertellen waar het evenement over gaat en samen kijken we welke IT-partijen we kunnen bellen. Vaak krijgen we ook trainingen van opdrachtgevers, om door middel van samenwerking een zo goed mogelijk resultaat te behalen. Soms benaderen we de doelgroep op basis van het klantbestand van de opdrachtgever, andere keren op basis van een specifieke wens qua grootte, regio of branche. Dan gaan we daarmee aan de slag.”

“Wat betreft sales gaat het om de pure verkoop van bijvoorbeeld een product. After-sales gaat om de afwikkeling van projecten, upselling of doorverwijzing naar accountmanagers. Denk aan een enquête na afloop van een webinar, waarbij we vragen of iemand langs mag komen om verder te praten over het onderwerp.”

“Heb je een commerciële instelling? Dan is werken bij SalesQ echt heel tof!”

Ko de Kort - sales representative

Een open en ambitieuze organisatie

“SalesQ is een open, flexibele en ambitieuze organisatie gericht op persoonlijke ontwikkeling. We werken met zijn allen in een kantoortuin in een oude chocoladefabriek, een monumentaal pand. Het team is van alle leeftijden en er heerst veel positieve energie. In de pauze lunchen we gezellig samen. In principe werken we zelfstandig maar hebben ook gezamenlijke sessies. Zo voeren we regelmatig kallibratiesessies uit om te kijken hoe verkoopgesprekken klinken en hoe we ze beter kunnen doen. Daar zijn trainingen voor beschikbaar, bijvoorbeeld online cursussen via ‘Studytube’. Die gaan over hoe je professioneel met klanten omgaat, hoe zakelijke kleding eruit ziet of hoe je op een goede manier zakelijk Engels spreekt. Dat is heel goed voor je verdere loopbaan, maar het is vooral ook erg leuk. Met vragen kan je bij iedereen terecht en goede prestaties worden gezien en beloond. Heb je een commerciële instelling, wil je graag beter leren verkopen of gewoon sociaal sterker worden? Dan is werken bij SalesQ echt heel erg tof!”

Herken je je in het verhaal van Ko en zou je ook graag bij een dynamische organisatie willen werken? Kom ons gezellige team versterken!

BEKIJK DE VACATURES

Hoe zorgt u voor een GDPR-proof klantenbestand?

Vijf belangrijke aandachtspunten

Alles draait om uw (zakelijke) klanten. Hoe meer u over ze weet, des te nauwkeuriger u daar op kunt inspelen en bedrijfsresultaten optimaliseert. Veel bedrijven besteden bepaalde activiteiten binnen de organisatie uit. Denk aan catering, ICT en facilitair beheer. Klantenbestanden en databases zijn echter nog veelal geheel in eigen beheer. Hoe weet u zeker dat u op de juiste manier met het klantenbestand omgaat en het GDPR-proof is? Nu we het nieuwe jaar in gaan, is dit het uitgelezen moment om daar even bij stil te staan!

De huidige stand van zaken rondom de GDPR

Inmiddels is de GDPR ruim een half jaar van kracht; tijd om de balans op te maken. Het belangrijkste resultaat is dat bijna tienduizend mensen een privacyklacht hebben ingediend bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). Het gaat met name om schending van privacyrechten op het moment dat meer gegevens worden uitgevraagd dan noodzakelijk. Daarnaast maakt men vaak meldingen over het ongewenst doorgeven van persoonsgegevens aan derden. Zakelijke dienstverleners, de IT-sector en de overheid komen er het slechtst vanaf.

Vijf vereisten voor een GDPR-proof database

U heeft vast en zeker al een hoop maatregelen getroffen. Toch zetten we de belangrijkste nog even op een rij, zodat u bovengenoemde klachten uit de weg gaat.

1. Zorg voor expliciete toestemming bij het verzamelen van de persoonsgegevens

De persoonsgegevens die u in uw databases heeft opgeslagen, moeten altijd legitiem verkregen zijn. Dit geldt voor zowel ‘standaard’ persoonsgegevens als pseudo-anonieme gegevens. Standaard persoonsgegevens zijn NAW-gegevens zoals het telefoonnummer, e-mailadres en geboortedatum. Pseudo-anonieme gegevens zijn niet direct herleidbaar naar een persoon. Denk aan IP-adres, gebruikers ID en medewerkers ID. De verkregen persoonsgegevens mag u niet voor andere zaken gebruiken dan hetgeen u toestemming voor heeft gevraagd. Net als bij B2C is het bij B2B-marketing verplicht om een opt-in te vragen voor commerciële en charitatieve e-mails. Met andere woorden: een e-book sturen omdat iemand het heeft aangevraagd mag wel, maar diegene zomaar maandelijks een nieuwsbrief toesturen mag niet. De wet maakt daarbij geen onderscheid tussen persoonlijke en zakelijke contacten.

2. Stel een heldere privacyverklaring op

Het is belangrijk dat u aangeeft welke (zakelijke) gegevens u van mensen gebruikt en met welk doel. De privacyverklaring moet in eenvoudige taal precies en volledig uitleggen wat u met de persoonsgegevens doet. Ook wijst u personen op hun rechten, zoals het aanpassen, inzien en zelfs laten vernietigen van gegevens. Daarom is het belangrijk dat in uw organisatie duidelijk is welke gegevens men daadwerkelijk over iemand verwerkt. Denk ook aan B2B- en/of B2C-data die u bij derden plaatst, zoals in uw marketing automation tool.

3. Waak ervoor dat niet iedereen de klanten- en medewerkersbestanden kan inzien

Breng in kaart welke personen toegang tot persoonsgegevens hebben en welke rechten zij genieten. Installeer een goed beveiligde verbinding naar de database-omgeving en realiseer een back-up strategie. Daarnaast is het goed om altijd beveiligde servers te gebruiken en gegevens bij het versturen te versleutelen. Om aan te kunnen tonen dat de beveiligingsmaatregelen daadwerkelijk werken dient u ze periodiek te testen.

4. Stel een verwerkersovereenkomst op die aan de GDPR-regels is aangepast

Schakelt u verwerkers in? En schakelen zij wellicht weer subverwerkers in? Zorg dat u deze hele keten inzichtelijk heeft: waar staat de data en waar gaat het heen? Stel daarom altijd een verwerkersovereenkomst op. Daarin legt u de onderlinge afspraken rondom de verwerking van persoonsgegevens vast, zoals:

  • het verwerken in opdracht;

  • het melden van datalekken;

  • het meewerken aan security audits;

  • de geheimhoudingsplicht.

Daarnaast wordt in de overeenkomst vastgelegd, dat van de verwerker wordt verwacht dat hij passende technische en organisatorische beveiligingsmaatregelen treft.

5. Formuleer een protocol voor het verwijderen van persoonsgegevens

Classificeer de persoonsgegevens zodanig dat u aan de wettelijke bewaartermijnen voldoet. Stel vervolgens een protocol op voor het corrigeren en verwijderen van persoonsgegevens, waarbij u ook verifieert of degene die de gegevens wijzigt daar recht toe heeft. Ook B2B-bedrijven moeten duidelijk op papier zetten wat de reden is en hoe lang ze een zakelijke contactpersoon en zijn gegevens opslaan.

Een gegarandeerd veilige manier van werken

Goede data is onontbeerlijk bij het doen van marketing en sales. Bij SalesQ beschikken we over een database waar we mensen met de juiste kennis en skills bij inzetten en de modernste software-applicaties op toepassen. Indien nodig leggen we speciaal voor u een database aan, gebaseerd op diverse bronnen. En niet geheel onbelangrijk: wij zijn ISO-gecertificeerd (9001 en 27001) wat een veilige manier van werken garandeert!

Wilt u meer weten over hoe u goed met klantbestanden omgaat of ontdekken hoe SalesQ uw organisatie kan versterken? Ga naar salesq.nl/pre-sales/klantenbestanden of neem direct contact met ons op via +31 23 7113200.

Werken bij salesQ

Leer alle ins & outs van sales!

Wil jij alles, maar dan ook echt álles van sales leren? Of ben je een ervaren salesprofessional en toe aan de volgende stap in je carrière? Werken bij SalesQ is werken in een internationaal bedrijf met ambities. Het streven is niet het groeien in grootte, maar in het leveren van steeds betere kwaliteit. Onze dromen zijn groots. Wil je geld verdienen én werken aan jouw droom? Lees dan vooral verder en solliciteer op jouw baan.

Bij SalesQ voel ik me thuis”

SalesQ is een jong, internationaal bedrijf, gespecialiseerd in pre-sales, sales en after sales. Het gezellige SalesQ-team bestaat uit een mooie mix van jonge en ervaren professionals. Wij werken in een professionele, inspirerende en bovenal huiselijke locatie met karakter: een oude Union Chocoladefabriek in Haarlem.

Met het professionele en gevarieerde klantenportfolio word ik elke dag beter”

Sales saai? Bij ons niet! Door de diversiteit in opdrachtgevers en een groot aantal lopende campagnes is bij ons geen dag hetzelfde. Persoonlijke groei, veiligheid en openheid staan altijd voorop. Omdat we alleen business to business-opdrachtgevers hebben, werk je tijdens kantoortijden. B2B vergt bovendien een professionelere aanpak dan consumentensales en is daarmee ook leerzamer. Zo word je elke dag beter en dankzij de SalesQ Academy en onze samenwerking met studytube.nl krijg je volop training zodat je je talent steeds verder ontwikkelt. Dat werkt twee kanten op: jij krijgt interessante doorgroeimogelijkheden naar accountmanager of teamlead en wij kunnen onze opdrachtgevers hoge kwaliteit bieden.

And last but not least…

Je krijgt bij ons behalve de doorgroeimogelijkheden en trainingen ook een goed salaris en… elke dag regelen we een gratis lunch, elke week een borrel en elk kwartaal een teamuitje! Kom jij ons gezellige team versterken? Wil je weten hoe lekker onze koffie is? Of welke leuke teamuitjes op de agenda staan? Feest jij het volgende succes met ons mee? Bekijk onze vacatures en solliciteer direct! We zijn namelijk ook erg benieuwd naar jouw ideeën.

Vijf gouden tips voor een succesvol verkoopgesprek!

Vijf gouden tips voor een succesvol verkoopgesprek!

Het hele internet staat vol met verkooptips. Voor de een werken bepaalde tips heel goed en voor de ander totaal niet. Waar ligt dat nu aan?

Ik werk alweer een aantal jaar als sales-agent aan de telefoon. Van verschillende managers heb ik tips en tricks mogen ontvangen om méér uit mijn gesprekken te kunnen halen. Maar lang niet alle tips werken voor mij. Waarom werkt die tip wel bij die ander?

Smartbound, dé slimme koppeling tussen Content en Contact

Smartbound, dé slimme koppeling tussen Content en Contact

Deze dagen staan we op allerlei manieren in contact met onze klanten en doelgroepen. We maken actief contact, we reageren op klanten die met ons contact zoeken en dan is er nog die hele diffuse groep die ‘contact’ met je heeft op het internet. Het samenbrengen van deze stromen en daar een optimale conversie uit halen, noemen we ‘Smartbound’. Dus niet alleen outbound marketing, niet alleen inbound of online marketing, maar een slimme combinatie daarvan.

Trots op ISO certificaten 27001 en 9001

Trots op ISO certificaten 27001 en 9001

Afgelopen week heeft SalesQ officieel de certificaten in ontvangst genomen voor ISO certificering 27001 (Informatiebeveiliging) en ISO 9001 (Kwaliteitsmanagement). In april waren we al succesvol door de audit gekomen en hadden we bewezen dat zowel de informatiebeveiligingsprocessen als het kwaliteitsmanagement van SalesQ een solide en veilige structuur heeft en goed georganiseerd is. Vooral in het licht van de aangescherpte privacywetgevingen (GDPR) waar alle bedrijven vanaf mei 2018 mee te maken krijgen, zijn deze ISO certificeringen van groot belang. De audit voor deze normen wordt elk jaar herhaald.

Cold Calling? Met deze tips lukt het jou ook!

Cold Calling? Met deze tips lukt het jou ook!

Heb je al te vaak “geen interesse” gehoord? Vind je het spannend mensen te bellen die je niet kent? Ben je bang maar door te ratelen omdat je niet goed weet wat je moet zeggen? Wil je nieuwe business, maar weet je niet goed hoe je dat moet aanpakken? Verlam je bij het idee om cold calls te moeten maken? Of je hebt een andere reden om de telefoon niet op te pakken om meer business te genereren?  

Het is ook niet makkelijk. Cold calling is ook zeker niet iets wat je ‘eventjes’ gaat doen. Het vergt voorbereiding en een strategie. Met deze tips haal jij ook meer omzet uit de markt.