Krijg je geen reactie op je opvolg-mail? 9 tips om dat te veranderen!

Is het sturen van een e-mail een doodlopende weg?

Je hebt een prospect gesproken aan de telefoon en je bent er 100% van overtuigd dat hij jouw product of dienst moet en zal afnemen: Hij heeft een probleem en jij hebt de oplossing!

Je hebt met je prospect afgesproken om een informatiemail toe te sturen waarop hij zal reageren. Maar het blijft stil…‘Hij was toch enthousiast?’.

Dertien in een dozijn!

Veel van die informatiemailtjes van bedrijven lijken hetzelfde. Pak het anders aan! Wat je ook verkoopt of aanbiedt, de prospects die je benadert lopen vaak tegen dezelfde problemen aan. Je hebt ze al bijna overtuigd en de email die je stuurt is de laatste stap om ze écht over te halen. Stel je mail dus zorgvuldig op!

Voor de creatieve verkopers onder ons, is dit dé ideale kans om eruit te springen. Een gepersonaliseerde mail met een pakkende afsluitende zijn zal je niet alleen laten opvallen, het geeft je ook een laatste mogelijkheid om je met je prospect te verbinden. Geef je prospect het idee dat je naar hem hebt geluisterd en dat je geïnteresseerd bent; maak het persoonlijk.

Persoonlijk? Maar het is toch een zakelijke email?

Ik hoor het je al denken en juist daarom is dat de beste optie! Je prospect is ook een mens, en wij mensen zijn gevoelig voor persoonlijke triggers. Het blijft een zakelijke email, dus maak het niet al te persoonlijk. Begin dus niet over hoe gezellig het was in die ene club in Amsterdam waar jullie elkaar afgelopen weekend zijn tegen gekomen.

Wat dan wel?

Ik probeer altijd het volgende er in te verwerken:

  • Heb nog een fantastische maandag! Eerlijk is eerlijk, we zijn geen grote fan van de maandagen. Met deze afsluitingsregel laat je je prospect lachen en laat je merken dat er echt een persoon achter je email zit, in plaats van een ‘verkoper’.
  • Geniet van het (gebeurtenis waarover je prospect je heeft verteld) of "Laat me weten hoe het (gebeurtenis) gaat; Deze afsluiting kan ook worden gebruikt voor een koper waarmee je nog niet eerder hebt gesproken, maar waarvan je hebt gezien dat ze op sociale media een gebeurtenis noemen of waarvan je de aanwezigheid door middel van een andere vorm van pre-contact onderzoek te weten bent gekomen.
  • Laat het me weten als je vragen hebt over (het voorstel, het verbeteren van je personeelsbestand, etc.) Hopelijk heb je de bezwaren van je prospect tijdens het oriënterende gesprek ontdekt en behandeld. Maar als ze twijfels of vragen hebben, maak dan duidelijk dat je bereid bent om deze te beantwoorden.
  • Ik zal binnenkort met meer info komen...Wil je een beetje intrige en spanning creëren? Geef de koper in je eerste email wat informatie, eindig vervolgens met de belofte dat er meer komt.

De belofte om meer informatie te sturen, houdt het contact met de prospect gaande. Het initiatief is weer bij jou en de prospect merkt nu ook dat je je aan je woord houdt. Met wat voor informatie kun je het beste opvolgen?

Denk eens aan de volgende mogelijkheden:

  • Stuur een e-book of WhitePaper waarin wordt uitgelegd hoe jullie zijn probleem gaan aanpakken. Wat is het probleem en wat gaan wij hieraan doen? Laat je prospect realiseren dat hij jóuw product of dienst moet kopen;
  • Stuur je prospect een kort maar krachtige email met het juiste advies, maak de mail persoonlijk en benoem de USP’s die je met hem hebt besproken. Hiermee geef je aan dat je naar hem hebt geluisterd en dat je er alles aan zult doen om hem te helpen met zijn probleem;
  • Heb je binnenkort een beurs of evenement waar jij aanwezig zult zijn? Laat het hem weten, stuur een kort zinnetje in de email met de vraag of hij ook interesse heeft in het evenement of de beurs waar jij aanwezig zult zijn. Zo heeft hij door dat je serieus bent en zo komt hij er ook achter welke producten en diensten jullie nog meer aanbieden. Wie weet neemt hij wel een partner van hem mee met hetzelfde probleem: ‘Twee vliegen in één klap!’;
  • Bijna alle bedrijven hebben tegenwoordig een blog op een website, heb je dit niet? Zorg dat je er dan één hebt! Op het moment dat jouw prospect een probleem heeft en jij de oplossing, is het verstandig om de link van jouw blog van dat onderwerp mee te sturen in de email. Zo heeft jouw prospect nogmaals een bevestiging dat jullie de oplossing zijn van zijn probleem;
  • Heb je een prospect verloren? Treur niet, pak het weer op! Stuur ze een mail met de vraag of het probleem waar ze tegen aan liepen nu is opgelost. Geef een korte update hoe het met jullie ‘oplossing’ gaat en stuur een linkje mee naar één van jullie blogs. Probeer je verloren prospect weer te triggeren om contact met jullie op te zoeken.

Ik weet zeker dat je vanaf nu meer reacties gaat krijgen op de mails die je stuurt. Stuur ons anders even een mailtje. Gegarandeerd dat we je terugmailen!

Succes,

Gizem van SalesQ