Online en offline: ze moeten samen dansen voor sales

Hoewel het online kanaal er inmiddels al even is, blijft het voor veel bedrijven een vreemde eend in de bijt. Eentje die apart gevoed, gehouden en verzorgd moet worden, maar dat is op z’n minst een gemiste kans en op z’n ergst een kostenpost waarvan het ook nog lastig te overzien is wát het je precies kost.

Dat online geen aparte eend is, blijkt alleen al uit het feit dat het online kanaal alle afdelingen binnen organisaties heeft geraakt en raakt. HR vindt nieuwe kandidaten op LinkedIn, de afdeling klantenservice gebruikt Facebook, Twitter en Whatsapp om vragen te beantwoorden en problemen op te lossen, marketing, communicatie gebruiken het kanaal om hun boodschap te delen:  alle afdelingen krijgen gewild of ongewild te maken met het internet.

Dat geldt ook voor sales

Ook de sales-afdeling kan allang niet meer om online heen. En dat is niet alleen niet erg, daar ligt zelfs een mooie kans. Maar hoe mooi die kans is en hoe groot de positieve impact ervan, ligt onder meer aan de manier waarop je als sales-organisatie omgaat met het kanaal.

Kiezen is verliezen

Veel te vaak wordt er nu nog gekozen voor één specifieke richting: álle sales-activiteiten vinden online plaats óf - aan de andere kant van het spectrum - alle energie wordt gestoken in offline activiteiten: er wordt met veel enthousiasme gebeld.

Beide aanpakken gaan voorbij aan één belangrijk element: de mens (en dus de (potentiële) klant) leeft niet op slechts één klein stukje: on óf offline. En zijn ervaring met jou/het merk wordt dus niet enkel bepaald door één kanaal of één methode van communiceren.

Mensen zijn ook on- én offline

Top of mind zijn bij je prospects vraagt dan ook om een geïntegreerde aanpak, een aanpak die recht doet aan de realiteit.  On- en offline combineren levert meer inzicht op voor jou als bedrijf en een meer op maat gesneden ervaring voor potentiële klanten.

Kortom: genereer je leads online? Volg die dan zo snel mogelijk op met een reactie van een mens van vlees en bloed. Heb je iemands interesse weten te wekken via de telefoon? Zorg dat je die opvolgt met communicatie via mail, maar ook zoiets basaal als een keigoede website.

Logiesj

Hoewel deze zaken misschien in theorie voor de hand liggen, zien we ze in de praktijk nog niet altijd effectief gebeuren. In een volgend artikel gaan we verder in op Hoe je dat doet en geven we je tips uit de praktijk om het goed te doen.

Jouw organisatie?

Hoe zit dat bij jou? Gaan on- en offline in één vloeiende beweging in elkaar over? Of kies je nu vooral nog voor het één of het ander?