Mag ik nog wel klanten zoeken?

25 mei 2018, een belangrijke dag voor heel veel bedrijven. Dit was namelijk de dag waarop de nieuwe  ‘algemene verordening gegevensbescherming’ of te wel AVG van kracht is geworden. 

Er is al heel veel geschreven over wat je als bedrijf moet doen om AVG ‘proof’ te zijn en hoe je er dus voor kan zorgen dat je aan kan tonen dat je goed omgaat met persoonsgegevens.

Wil je blijven?

Vlak voor de deadline ontplofte mijn mailbox met verwerkersovereenkomsten en verzoeken om mij opnieuw aan te melden voor nieuwsbrieven. Inmiddels is het stof een beetje neergedaald en hoor je er al veel minder over.

Wat mag nou eigenlijk?

Waar wat minder aandacht voor is geweest is wat je als bedrijf nu nog wel mag doen om in contact te komen met mensen bij andere bedrijven met wie je graag handel zou drijven. Immers, je kan moeilijk gewoon maar wachten totdat er iemand voorbij komt, toch?

De experts aan het woord

Om hier wat helderheid in te krijgen heb ik een aantal vragen voorgelegd aan twee AVG deskundigen; Jolien van Woudenberg, advocaat bij Suez Advocaten en Stefan van Nifterick, AVG en ISO consultant bij MNP solutions. De antwoorden hebben mij in elk geval een heleboel duidelijkheid gegeven.

Vraag: Mag een verkoper nog gewoon bellen naar bedrijven waar nog niet eerder zaken mee is gedaan om zijn of haar product of dienst aan te bieden?

Antwoord: Ja, dat mag.

Vraag: Als ik online de naam van een verantwoordelijke van een afdeling heb gevonden die ik graag zou willen spreken, mag ik daar dan telefonisch naar vragen?

Antwoord: Ja dat mag. Deze verantwoordelijke heeft namelijk zelf zijn of haar gegevens op een openbare bron (LinkedIn, Twitter, Facebook, KvK, eigen bedrijfspagina) gepubliceerd en dan mag je die gegevens gewoon gebruiken om diegene telefonisch te benaderen.

Vraag: Als ik een direct zakelijk telefoonnummer online heb gevonden van deze persoon mag ik dat nummer dan met een commerciële reden bellen?

Antwoord: Ja, dat mag. Ook hier geldt dat het telefoonnummer uit een openbare bron is verkregen.

Vraag: Mag ik iemand of een bureau inhuren om op door mij geleverde klantenlijsten en prospectbestanden uit mijn naam te bellen?

Antwoord: Ja dat mag. Het maakt niet uit of je dat zelf doet of dat iemand dat op jouw verzoek doet.

Vraag: Geldt bovenstaande ook voor mailen?

Antwoord: Voor mailen ligt dat iets gecompliceerder. Je mag wel mailen als je een opt-in hebt waarin is opgenomen dat je iemand met uiteenlopende commerciële boodschappen gaat mailen. Je mag ook mailen als er een leverancier-klantrelatie is, zolang de aard van de commerciële boodschap maar in dezelfde categorie is als die van het eerder afgenomen product of de eerder afgenomen dienst. Het mag niet wanneer je bijvoorbeeld eerder kleding hebt verkocht en nu hardware aanbiedt.

Vraag: Wat mag of moet ik met de informatie doen die ik gedurende dergelijke gesprekken heb verkregen?

Antwoord: Zolang je de data blijft bewerken en actueel houdt mag je deze informatie blijven gebruiken. Zodra een bestand bijvoorbeeld anderhalf jaar oud is, kan je je afvragen of de informatie over specifieke contactpersonen nog wel actueel genoeg is. In dat geval kun je dat proberen na te gaan en als je dat niet meer kunt controleren of de informatie is niet meer actueel, moet je de contactgegevens  uit je database verwijderen. Belangrijk dus dat je regelmatig je database actualiseert.

Vraag: Mag ik databestanden met contactinformatie van personen bij bedrijven, die ik heb gekocht bij een dataleverancier, (blijven) gebruiken?

Antwoord: Ja, dat mag. Zolang jouw dataleverancier verifieerbaar kan aantonen dat de verkregen persoonsinformatie is verkregen uit openbare bron. Let daarbij goed op of een dataleverancier het privacy waarborg keurmerk heeft.

Vraag: Hebben jullie nog tips?

Antwoord: Als je toch telefonisch contact opneemt, vraag dan altijd een opt-in uit waarin je aangeeft ook te willen mailen met uiteenlopende commerciële boodschappen. Zo kan je toch langzamerhand je marketingdatabase weer vergroten en mail acties uit blijven voeren.

Gelukkig hoeven wij dus niet op onze handen te blijven zitten of als konijntjes in de AVG koplampen te kijken en kunnen we gewoon met elkaar business blijven doen.

 

Charley Beerman