De sleutel tot succes binnen een organisatie: happy people!

Interview met Willemijn de Witt – HR manager SalesQ

Als managementteam van SalesQ staan we natuurlijk regelmatig stil bij onze strategie. Hoe kunnen we onze doelen het beste verwezenlijken? We zijn ervan overtuigd dat ‘well-trained’ en ‘happy’ people een sleutelrol spelen in het succes van onze organisatie. Daarom zetten we in 2019 extra in op het vergroten van het werkgeluk. Zodat het SalesQ-team lekker in zijn vel zit én we onze opdrachtgevers nog beter kunnen bedienen.

“Waar word jij nu echt blij van?”

Op het onderdeel ‘well-trained’ hebben we met onze SalesQ Academy, het leerplatform Studytube en de regelmatige kalibratiesessies al grote stappen gezet. De agents worden professioneel on-the-job gecoacht en kunnen hun vaardigheden op het gebied van sales continu bijspijkeren. Om ook het werkgeluk verder te laten stijgen zijn we met de agents in gesprek gegaan. We stelden de vraag: “waar word jij nu echt blij van?” Het antwoord op die vraag kunnen we natuurlijk zelf proberen in te vullen, maar wil je werkgeluk écht vergroten dan is het belangrijk om goed te luisteren naar wat er speelt.

De focus op drie aandachtspunten

In januari besloten we om de eerdergenoemde vraag tijdens een brainstormsessie aan de agents voor te leggen. Daar kwamen interessante, uiteenlopende suggesties uit voort. Met de volgende selectie zijn we aan de slag gegaan:

1.       Meer contact met opdrachtgevers

Genereert een agent op basis van een telefoongesprek een lead voor een opdrachtgever, dan vindt hij of zij het leuk om te weten hoe men daar aan klantzijde opvolging aan geeft. Ook blijken agents het bijzonder prettig te vinden om directe feedback van de klant te ontvangen. In de praktijk hebben sommige agents al contact met klanten. In het tweede kwartaal van 2019 gaan we meer structureel aandacht aan dit punt geven.

 

2.       Optimalisatie van werkplekken

Tijdens de brainstorm gaven de agents eveneens aan graag met draadloze headsets te werken. Daarnaast zouden ze graag aan zit-sta bureaus willen werken en delen ze de werkvloer liever anders in. De headsets zijn inmiddels aangeschaft. De andere acties staan op stapel voor de korte termijn.

 

3.       Flexibel indelen van eigen tijd

Om medewerkers meer flexibiliteit te gunnen, zijn we met een pilot rondom ‘me time’ gestart. Dit houdt in dat medewerkers er zelf voor kunnen kiezen om (1) te gaan sporten onder werktijd, (2) nog meer aandacht aan eigen ontwikkeling te besteden (door bijvoorbeeld met onze directeur mee te gaan naar een afspraak of aan een specifiek project te werken) of (3) de beschikbare tijd als ‘relaxtijd’ te spenderen. Dat laatste houdt in dat, wanneer iemand zin heeft om andere dingen te doen dan werken, hij of zij op het allerlaatste moment een uur of een dagje vrij kan nemen. Voor de eerste twee opties krijgen medewerkers één uur per week de tijd. De relaxtijd is één dag per kwartaal. Het animo voor de drie opties bleek vrijwel gelijk verdeeld te zijn.

Differentieer en geef gehoor aan uiteenlopende behoeften

De ‘me time’-trial loopt gedurende één kwartaal. In juni vindt een evaluatie plaats en besluiten we hoe het voortgezet wordt. Wellicht komen er onderdelen bij of verdwijnen er een paar. Om te onderzoeken of medewerkers daadwerkelijk gelukkiger worden van deze aanpak blijven we in de tussentijd met hen in gesprek. De eerste reacties zijn in ieder geval erg positief!

In mijn optiek is blijven differentiëren erg belangrijk. Bij SalesQ werken unieke individuen met uiteenlopende behoeften. De één vindt het heerlijk om te sporten, terwijl de ander liever later opstaat. En weer iemand anders brengt graag een extra dag met het gezin door. Door gehoor te geven aan de verschillende behoeften hopen we een goede werkgever te zijn. En mensen aan SalesQ te binden die met veel plezier en passie bij ons werken!

Wil je meer weten over de visie en werkwijze van SalesQ? Lees het hier. Liever direct contact met SalesQ? Dat kan natuurlijk ook! Je bereikt ons op 023 7113200.