Hoe vaak komt het niet voor dat de hele verkoopafdeling gedurende de zomermaanden ‘verplicht’ wordt om de zwaar vervuilde klantenbestanden op te schonen. Vaak gedreven door een wanhopige marketeer die eindelijk wel eens het bounce percentage van zijn of haar mailing onder de 50% zou willen krijgen. En dus een zuiver bestand nodig heeft. 

Verkopers gaan dan een aantal weken of liever, dagen, aan de slag en leveren met pijn en moeite een enigszins opgeschoond bestand aan. Dit bestand vullen ze dan in het CRM-pakket aan, vanuit hun eigen dierbare Excel lijstjes die over het algemeen alleen voor de verkopers duidelijk zijn. Bom vol kleurtjes en onbegrijpelijke afkortingen. Na de zomer is het natuurlijk weer ‘business als usual’ en gaat de verkoper gewoon weer verder met de eigenlijstjes en vergeet het CRM-pakket totaal. Tot grote frustratie van de marketeer. Zeker omdat er was beloofd dat ze het deze keer écht goed zouden bijhouden. 

Zonde 

Niet alleen de marketeer raakt hierdoor gefrustreerd, ook de verkoper vindt dat hij wel wat beters te doen heeft dan systemen opschonen, de verkoper wil namelijk doen waar hij voor is aangenomen, Verkopen! Natuurlijk nog even los van alle verkooptijd die verloren gaat met het opschonen van het systeem. Het kost namelijk veel tijd als je niet heel goed weet hoe het systeem werkt en je er eigenlijk totaal geen zin in hebt. 

Doe waar je goed in bent 

Waarom zouden we de verkopers en marketeers zo laten ploeteren? Er is toch al lang een oplossing! Lever gewoon een keer per jaar je bestanden aan bij een club die dataopschoning als core business heeft. Dan kunnen verkopers lekker geld gaan verdienen en marketeers fijn met schone bestanden werken. Iedereen blij…én succesvol. Door Charley Beerman