“Coming together is a beginning, keeping together is progress, working together is success.” - Deze uitspraak deed Henry Ford. Een Amerikaanse industrieel die de eerste betaalbare auto produceerde. We kunnen er alleen maar ‘amen’ op zeggen. Samenwerken is het bundelen van je krachten, zodat je verder komt dan wanneer je het alleen zou doen. Wat gebeurt er als marketing en sales de handen ineenslaan? In deze blog lees je meer over de samenwerking tussen ContentXperience en SalesQ genaamd: smartbound.

Het onbegrip tussen marketing en sales

Gewoonlijk werken de marketing- en salesafdeling onafhankelijk van elkaar: er is wel degelijk sprake van een gezamenlijk doel, maar de weg ernaartoe is voor beide afdelingen verschillend. Dit leidt vaak tot onbegrip tussen marketing en sales. Zo zijn marketinginspanningen vaak slecht meetbaar en maakt de salesafdeling beslissingen gebaseerd op gevoel met negatieve gevolgen voor de uiteindelijke bedrijfsresultaten.

Inbound & outbound

Wat als marketinginspanningen wél meetbaar zijn en sales voortaan datagedreven beslissingen maakt? Mogelijke prospects worden zo inzichtelijk en de salesafdeling kan deze leads gericht opvolgen en het kaf van het koren scheiden (ook wel: warme of koude leads). Leads die niet interessant blijken, nadat ze zijn benaderd, kunnen terug naar marketing om verder ge-‘nurtured’ te worden. Dit houdt in dat de lead met behulp van slimme marketingsoftware relevante content voorgeschoteld krijgt om ‘warmer’ te worden. De marketingafdeling en de salesafdeling dragen zo beide bij aan het bedrijfsresultaat. Hiermee is het schieten van losse flodders passé. Inbound + outbound = smartbound Dit is samengevat de samenwerking tussen ContentXperience en SalesQ. We noemen het smartbound: de combinatie van content (inbound) en contact (outbound). Smartbound voert het volledige proces voor je uit. Van A tot Z. Van content tot verkoop. De benadering die smartbound toepast, verschilt van de traditionele aanpak. Het is gebaseerd op data. Harde feiten die stevige resultaten voortbrengen. Smartbound brengt de twee verschillende stromen (content en contact) samen, om zo een optimale conversie te behalen. Neem bijvoorbeeld die marketingcampagne. Uit de data blijkt dat er waardevolle leads uit voortgekomen zijn. Door de interesse die deze leads hebben getoond door de content te downloaden en te lezen, weet sales dat ze warm genoeg zijn om te benaderen. Daardoor kunnen zij meteen aan de slag met de opgewarmde leads! Teamwork makes the dream work! Het effect van smartbound Wat levert smartbound dan op? We zetten de vijf voornaamste effecten op een rij: • Realiseer op korte termijn concrete opbrengsten door campagnes die van content tot resultaat worden verzorgd. • Vergroot conversies door een datagedreven benadering van de markt. • Genereer meer omzet, bredere betrokkenheid en een verhoogde klanttevredenheid door bestaande klanten vaker relevante content te bieden. • Perfectioneer bestaande campagnes door de inzichten die de data biedt. • Vergroot de capaciteit op sales: hiermee versnellen processen en kunnen in dezelfde tijd meer warme leads worden omgezet tot klanten. Meer weten over smartbound? Bel of mail ons voor meer uitleg over deze unieke en succesvolle manier van leadgeneratie of bekijk de infographic.