Pak die telefoon en begin!

Heb je al te vaak “geen interesse” gehoord? Vind je het spannend mensen te bellen die je niet kent? Ben je bang maar door te ratelen omdat je niet goed weet wat je moet zeggen? Wil je nieuwe business, maar weet je niet goed hoe je dat moet aanpakken? Verlam je bij het idee om cold calls te moeten maken? Of je hebt een andere reden om de telefoon niet op te pakken om meer business te genereren?

Het is ook niet makkelijk. Cold calling is ook zeker niet iets wat je ‘eventjes’ gaat doen. Het vergt voorbereiding en een strategie. Met deze tips haal jij ook meer omzet uit de markt.

1. Bereid je voor

Wie ga je bellen? Wanneer ga je bellen? Beantwoord deze vragen een dag voordat je wilt gaan bellen. Begin met het reserveren in je agenda van een uur per dag voor het maken van cold calls en maak dat een dagelijkse routine.

2. Vergaar informatie voordat je gaat bellen

Het klinkt misschien saai, maar het scheelt alles als je je huiswerk goed doet. Zorg dat je goed weet wie je aan de telefoon wilt krijgen. Bekijk de website van het bedrijf, of zoek een prospect op LinkedIn. Je komt veel zekerder over als je wat achtergrondinformatie hebt over de persoon die je gaat bellen.

3. Probeer een persoonlijke connectie te vinden

Als je deze niet al gevonden hebt tijdens je (online) research naar je prospect, probeer dan een persoonlijke connectie te vinden gedurende het gesprek dat je voert. Als je met iemand klikt over een onderwerp wat helemaal los staat van de zakelijke reden voor het bellen, dan krijg je een heel andere dynamiek.

4. Vraag om informatie voordat je zelf informatie geeft

Begin met het stellen van vragen. Begin nooit meteen met het verkopen van je product of dienst. Zorg dat je erachter komt waar je prospect mee zit, en waar hij tegenaan loopt. Dan kun je je verkooppraatje daar beter op toespitsen. Mensen willen niets over jou weten; ze willen weten wat je voor ze kunt betekenen.

5. Ga voor de spiegel staan

Je ziet je al staan, zo voor een spiegel terwijl je aan het bellen bent…maar een spiegel geeft je gezicht uitdrukking en met een glimlach op je gezicht kom je zekerder en aardiger over, zelfs door de telefoon. Het helpt ook om te staan tijdens het gesprek. Je voelt je beter en wakkerder. Probeer ook eens een gesprek op te nemen en terug te luisteren. Je hebt dan een beter inzicht van hoe je overkomt en klinkt aan de telefoon. Je kunt je mindere punten dan meteen aanpassen in de volgende gesprekken.

6. Zorg voor goede documentatie

Zorg dat je goed bijhoudt wie je hebt gebeld, wanneer je hebt gebeld en wat het resultaat was van het gesprek. Je hebt zo meteen een goed overzicht van de resultaten van je bellen. Ook al levert het gesprek niet meteen iets concreets op, de informatie blijft belangrijk voor je verdere toenadering van de markt en voor eventuele vervolggesprekken.

Met deze tips moet het lukken om te scoren aan de telefoon. Laat je niet ontmoedigen door een paar slechte ervaringen en vergeet zeker niet te leren van je fouten! Bel je ons eens om te laten weten hoe het gaat? Veel succes!

In het kort, zijn de basic cold calling-technieken als volgt:

  • Voorbereiding: weet wie je belt en waarom je belt
  • Introductie: positioneer jezelf en je dienst of product
  • Stel vragen: ‘help de ander’ in plaats van ‘verkoop je product’
  • Blijf objectief: gedraag je als een adviseur; geen verkoper
  • Luister en interpreteer: verkoop niet
  • Informeer: verkoop niet
  • Toon je betrokkenheid: verkoop niet
  • Blijf in contact: vertel wat je volgende stappen zijn, wanneer en hoe je weer contact opneemt (en nu ben je waarschijnlijk al aan het verkopen)

Meer weten over de beste tactieken voor cold calling, of wilt u dit liever uitbesteden? Bekijk onze diensten of neem contact op.