Uit een onderzoek van adviesbureau PwC blijkt dat 50 % van de bedrijven de waarde kent van de data die ze in huis heeft. 4 % van de markt heeft het echt goed op orde en 76 % heeft geen idee van de commerciële waarde van deze gegevens. Dit ervaren wij ook. 

Kwaliteit van data 

Er zit groot verschil in de waarde, en dus kwaliteit, van data die we aangeleverd krijgen. Dit kunnen we snel met een scan beoordelen, en dat blijkt altijd nog een absolute noodzaak voordat we met een campagne van start gaan. Dit klinkt logisch en voor sommigen wellicht als overbodig: Wat maakt die 20 tot 30% inferieure data nou voor verschil in het bestand? Je hebt dan toch nog genoeg goede data over? Dat klopt. Maar die 20-30% zit verstopt in je bestand en dat wil je er niet! 

Rekenen 

Voor de rekenaars onder ons, reken dit maar eens door vanaf de eerste telefonische contacten, gesprek bij de klant, het uitbrengen van offerte tot het realiseren van een samenwerking. Wanneer je in detail gaat kijken naar databestanden gaat de 20/80 regel op. 20% van de bestanden is in praktijk vervuild. De tijd haalt je gewoonweg in, na zes maanden is je bestand al niet meer up to date. Rubish in is rubish out. 

Effectiviteit 

Je salesmensen moeten wel aan de slag kunnen met goede data en daarmee effectieve resultaten halen. Zonder goede pre sales (het optimaliseren van je data) is het werk van verkopers vele malen lastiger, zo niet onmogelijk. SalesQ adviseert en ondersteunt klanten bij het actief en verkoopgericht bewerken van hun markt. Dit doen wij door het in kaart brengen van potentiële klanten (prospects). Vervolgens geven wij richting aan waar u de meeste kans maakt om uw prospects om te zetten naar klanten. Na het overdragen van de bewerkte bestanden, kan uw eigen salesteam gericht de markt bewerken. Een vrijblijvende scan geeft overigens al snel inzicht in wat je aan data beschikbaar hebt. 

Frank van Montfort