Ze werkt al zeven jaar met veel plezier bij SalesQ. Geen dag is hetzelfde, vertelt Femke de Jong (49) enthousiast. Ook niet nu ze door de corona-uitbraak noodgedwongen thuiswerkt. De senior sales representative mist weliswaar de gezelligheid van haar collega’s, maar kan nog altijd doen wat ze het liefste doet: een goed gesprek voeren. “Als me dat lukt, is mijn dag weer goed.”

Alleen haar werktijden zijn nog hetzelfde, van ’s ochtends half negen tot ’s middags half één. Verder is bijna alles anders voor De Jong, zoals voor zoveel thuiswerkers. Het kantoor is verruild voor de slaapkamer van haar schoolgaande dochter. “Daar staat een goed bureau en er is voldoende daglicht. Mijn man oefent een vitaal beroep uit en is voordat ik de computer aanzet de deur al uit. Ik kan dus rustig werken.’’

De Jongs werkdag begint met een Zoom-meeting. De huddle, zoals ze die virtuele bijeenkomst bij SalesQ noemen, heeft een zakelijk karakter. Dat is niet altijd zo. “Elke woensdagochtend starten we met een SalesQ-work-out. Onze accountmanager geeft dan alle collega’s een korte sportles van 10 minuten. Daarnaast gebruiken we Zoom ook voor de virtuele vrijdagmiddagborrel. Met nootjes, drankjes en spelletjes wordt het regelmatig laat.”

Chatten met collega’s, converseren op niveau met klanten

Doordeweeks bestaat het informeel contact met collega’s vooral uit chatten via Slack. Deze dinsdag is daar geen tijd voor. De Jongs belsysteem meldt dat er salesgesprekken op de rol staan, namens een grote Japanse producent van IT-producten. SalesQ heeft veel opdrachtgevers in de ICT-wereld, waardoor de Haarlemse inmiddels op niveau kan converseren. Datagedreven werken, ERP-transitie, security en third party risk management: De Jong weet waar ze het over heeft.

Ze belt eerst een groot oliebedrijf en daarna een zadenbedrijf. De gesprekken zijn goed voorbereid en gescript, maar De Jong vaart vooral op ervaring. Door eerder werk en trainingen bij SalesQ in gesprekstechniek, weet ze wat er nodig is om te overtuigen. Als professioneel voorlezer, stemacteur, nieuwslezer en voice-over kan ze bovendien als geen ander spelen met haar stem. “Ik schakel moeiteloos over op een laag register, als ik denk dat ik daarmee beter overkom.’’

Gemberthee, water en bouillon om de keel te smeren

Toch heeft ook De Jong wel eens een kikker in de keel. Die verjaagt ze niet met stemoefeningen, maar met kopjes gemberthee, veel water en af toe wat bouillon.

Bij elk gesprek dat de gewezen econoom voert, maakt ze aantekeningen. Dat komt van pas als ze later nog eens contact opneemt. “Goed luisteren is zeker zo belangrijk als goed kunnen praten. Als je weet wat de ander bezighoudt, heb je altijd een aanknopingspunt voor een prettig gesprek.’’

Goed gesprek belangrijker dan targets

Hoewel een telemarketeer natuurlijk ook targets moet halen, is dat goede gesprek voor haar het allerbelangrijkste. Hoe goed ze ook is in het sturen op de gewenste uitkomst, ijzer met handen breken, kan ook De Jong niet. “Dat hoeft ook niet altijd. Soms is het genoeg om eerst eens kennis te maken. Of om iemands interesse te wekken door een online demonstratie aan te bieden.’’

Dit keer moet ze zich erbij neerleggen dat het niet lukt de juiste personen aan de lijn te krijgen. Dat kan gebeuren, later nog maar eens terugbellen dan. De ochtend was toch geslaagd, vindt ze. “Omdat ik aan de andere kant van de lijn een lach kreeg, er was emotie. ‘Ik heb je’, denk ik dan.”

Dat haar dag uitloopt, vindt De Jong niet erg. “Ik ben niet zo van de klok. Als ik maar klaar ben als ons kind uit school komt. Ik ben SalesQ heel dankbaar dat ik parttime kan werken, zodat ik tijd heb voor sport en gezinsdingen. Dat het afwisselend werk is met veel verschillende klanten en gespreksonderwerpen, maakt me extra blij.”

Spreekt het verhaal van Femke de Jong jou aan? Overweeg je een carrièreswitch of wil je als professional groeien in een uitdagende werkomgeving? Bekijk dan onze vacatures. Misschien kunnen wij jou dan binnenkort verwelkomen in ons team!

Bekijk onze vacatures