Telemarketing kan ontzettend effectief zijn voor de groei van jouw bedrijf. Bellen, afspraken maken en jouw klanten goed begeleiden is een belangrijke én tijdrovende taak. Veel bedrijven zien dit steeds vaker in en vinden dit een goede reden om de sales uit te besteden aan de professionals op dit gebied. 

Een van de belangrijkste redenen dat bedrijven niet alles halen uit de telemarketing die ze uitbesteed hebben, is omdat ze zelf niet helder voor ogen hebben wat ze nu helemaal willen bereiken. Er zijn heel veel telemarketingbureaus; maar hoe weet je nu welke je moet hebben? Het blijkt lastig om een goed bureau te vinden. En dat is jammer, want het kan een enorme positieve impact maken op je bedrijfsresultaten. 

Voordat je je gaat oriënteren, moet je zo veel mogelijk kennis vergaren om een gedegen beslissing te kunnen nemen. Je moet er zeker van zijn dat het bureau jouw bedrijf en merk goed kunnen vertegenwoordigen en je merk daardoor versterken. Je gebruikt niet alleen een dienst, maar je gebruikt een bureau om jouw bedrijf te vertegenwoordigen en zij zullen het contact met jouw klanten gaan maken. 

Nu zal je denken: ‘waar moet ik dan beginnen?” Vrees niet. Wij hebben hier 7 geheimen om het juiste telemarketingbureau te kiezen op een rijtje gezet. 

1. Weet wat je nodig hebt 

Voordat je begint met het zoeken naar het juiste bureau, moet je ervoor zorgen dat je een goede salesstrategie in je hoofd hebt. Een gedegen kennis van jouw belangrijkste marketingdoelen en campagnedoelen is essentieel. Met een gedetailleerde opdracht voor het bureau, ga je duidelijk het gesprek in en weet het bureau ook precies wat je van ze verwacht. Dit helpt om sneller te zien of het bureau aan jouw behoefte kan voldoen en kun je een goede indicatie krijgen van de kosten voor de diensten. 

2. Zorg dat je het goede telemarketingbureau benadert 

Richt dit bureau zich op jouw markt? En is het een B2B bureau of een B2C marketingbureau? Bellen naar consumenten of naar zakelijke contacten zijn twee hele verschillende markten. En is het bureau gespecialiseerd in een bepaald type markt? En heeft het bureau een specialisatie? Bellen ze veel voor advertentieverkoop of juist veel voor de verkoop van financiële producten? Als je een B2B bureau gebruikt, hebben deze vaak meer ervaring met complexe producten. De agents daar zijn goed ingelezen en moeten ook technische vragen kunnen beantwoorden. 

3. Wat is jouw budget? 

Je krijgt wat je betaalt… En dat gaat ook op voor telemarketingbureaus. Verschillende prijsstructuren kunnen verschillende resultaten leveren. Bijvoorbeeld: een opdracht op basis van commissie levert vaak een groter resultaat op, daarentegen levert een opdracht met een vaste prijs vaak betere leads op. 

Als kiest voor een opdracht met een vaste prijsstructuur, weet je zeker wat de campagne je gaat kosten. Dit is soms lastiger als het een opdracht met commissie betreft. Wat de prijsstructuur ook is, zorg ervoor dat je makkelijk de return on investment kan berekenen. 

4. Kies voor ervaring 

In veel markten is de kennis van een bepaalde markt cruciaal. Als het bureau al vaker heeft gewerkt voor klanten uit jouw branche, dan hebben de agents al een goede basiskennis van de markt in het algemeen. Vaak kun je vragen om referenties om zo te peilen wat de ervaring op een bepaald gebied is. 

5. Vraag naar terugkoppeling en updates 

Behalve prijs en ervaring is de manier waarop je op de hoogte gehouden wordt omtrent de campagne een goede indicator. Als klant mag je verwachten dat dit goed geregeld is en dat je een gestructureerd rapport krijgt van de acties die ondernomen zijn en de resultaten daarvan. Een goed bureau geeft je zowel kwalitatieve als kwantitatieve feedback. Met deze informatie heb je goed inzicht in je campagne. 

6. Check de waarborgen 

Ga na of het bureau is aangesloten bij een officieel orgaan. Of dat het bedrijf een ISO-certificering heeft. Het omgaan met de persoonlijke gegevens van klanten en prospects moet natuurlijk goed geregeld zijn. 

7. Past het bureau bij je bedrijf? 

Het bureau gaat optreden als een verlengstuk van je bedrijf. Past dit bij je team? Bureaus die zich kunnen aanpassen naar jouw behoeften, nemen vaak een adviserende rol en kunnen uit ervaring laten zien hoe ze resultaat boeken. Deze bureaus volgen een uitgekiend en bewezen proces en kunnen vaak ook aanvullende diensten leveren om de klanten in het hele proces te begeleiden. Van pre-sales, sales tot aan de after-sales. 

Conclusie 

Samengevat, is het kiezen van een goed bureau belangrijk, omdat het bureau een wezenlijk onderdeel gaat uitmaken van je sales. Het is altijd verstandig om met meerdere bureaus af te spreken en als het kan een pilot te draaien, zodat je een goed gevoel krijgt van wat je kan verwachten. 

Het proces kost wat tijd, maar met bovenstaande punten in je achterhoofd, zou je redelijk snel een goede beslissing moeten kunnen nemen. Mocht je nog meer willen weten wat een goed telemarketingbureau voor je kan betekenen, neem dan gerust contact met ons op. 

Heb je hier advies bij nodig? Neem dan contact met ons op! Wij helpen bedrijven graag met groei!

https://www.salesq.nl/contact