Hoe motiveer je thuiswerkende (klantenservice)medewerkers

Op een enkele uitzondering na zijn klantenservicemedewerkers veelal sociale dieren. Dit maakt ze ook krachtig in hun functie, waar de werkzaamheden voornamelijk bestaan uit het helpen van klanten en het te woord staan van mensen. Door het sociale karakter van medewerkers is het onderling op de klantenafdeling bij SalesQ altijd een gezellig samenzijn. Maar wat als medewerkers in een situatie komen waarin ze allemaal (tijdenlang) thuis moeten werken?  

Hoe zorg je ervoor dat  medewerkers op de been blijven, ook bij de afwezigheid van fysiek sociaal contact? We spreken Mijet Harinck – operationeel manager bij SalesQ – over dit onderwerp. 

Mijet: “In eerste instantie merk je dat als je je medewerkers de verantwoordelijkheid van thuiswerken geeft, ze deze ook nemen. Ze voelen zich betrokken en speciaal. Thuiswerken is bijzonder als je dit niet vaak hebt gedaan. Maar er zijn medewerkers die, als ze drie weken thuis zitten, het niet meer zo leuk vinden. Op een gegeven moment wordt het heel gewoon en op dat moment is het cruciaal dat ze vanuit huis ook gemotiveerd blijven. Als ze de hele dag en avond alleen binnen zitten.” 

De sleutel tot motivatie 

Een sleutel om thuiswerkers te motiveren, is het onderhouden van sociaal contact. “Als SalesQ hebben we online trainingen en quizzen op de planning staan. Zo kunnen medewerkers meedoen en live antwoord geven”, vertelt Mijet. “Ook intensiveren we coaching door één op één te videochatten met onze medewerkers.” 

Online contactmogelijkheden 

Ook Slack biedt mogelijkheden tot het intensiveren van sociaal contact op afstand: “Wat je via Slack kunt introduceren is een soort dagstart. Op één moment van de dag loggen we allemaal even in en updaten we elkaar van onze werkzaamheden. Iedereen kan zo onderling even een praatje met elkaar maken.” 

“Daarnaast is het mogelijk om via Slack erachter te komen hoe de medewerkers in hun dag zitten. Zijn ze energiek? Hebben ze goed geslapen? Soms is het lastig om hier echte woorden aan te geven in een gesprek. Slack biedt de mogelijkheid om bijvoorbeeld met kleuren in je naam uiting te geven aan de huidige gemoedstoestand. Dit is ook eenvoudig aan te vullen met een telefoongesprek”, zegt Mijet. “En om de juiste kanalen voor de juiste dingen te gebruiken, maken we gewoon eenvoudige afspraken. Bijvoorbeeld duidelijke richtlijnen over wanneer en hoe onze managers gebeld mogen worden met vragen, zodat ze niet overspoeld worden met telefoontjes.”  

Fysiek bezoek 

Uiteindelijk is het ook belangrijk om flexibel te blijven richting je medewerkers. “Wij zijn enorm trots op hoe onze medewerkers (thuis) functioneren. Het geeft ook niet als ze iets minder productief zijn wanneer ze thuiswerken. Wel houden we een oogje in het zeil. Zo vinden we het, naast videobellen, ook erg belangrijk onze medewerkers eens in de zoveel tijd ook thuis te op te zoeken. Om te checken hoe het met ze gaat, ze te motiveren. Want we vergeten ze zeker niet.” 

De medewerkers van SalesQ kunnen zonder problemen thuiswerken. Zij zorgen er nog altijd voor dat wij jouw bedrijf versterken. Benieuwd wat SalesQ voor jou kan betekenen? Neem dan direct contact met ons op via +31 23 7113200