Cold calling is niet gemakkelijk en zeker niet iets wat u 'even' gaat doen: het vergt voorbereiding en strategie. Krijgt u te vaak die twee woorden 'geen interesse' te horen? Vindt u het spannend mensen te bellen die u niet kent? Wilt u nieuwe business, maar weet u niet zo goed hoe u dat moet aanpakken? Met deze tips haalt u meer omzet uit uw telefoongesprekken.

1. Bereid u voor

Wie gaat u bellen en wanneer gaat u bellen? Beantwoord deze vragen een dag voordat u de telefoon oppakt. Blok een uur in uw agenda om cold calls te maken, en zorg dat dit een dagelijkse routine wordt.

2. Vergaar informatie voordat u gaat bellen

Het klinkt misschien saai, maar het scheelt als u huiswerk doet. Zorg dat u weet wie u aan de telefoon krijgt. Bekijk de website van het bedrijf en zoek de prospect op LinkedIn. Het komt veel zekerder over als u wat achtergrondinformatie heeft over de persoon aan de andere kant van de lijn.

3. Vind een persoonlijke connectie

Probeer een persoonlijke connectie te vinden tijdens het gesprek, als u die al niet hebt gevonden tijdens uw research. Als u met iemand klikt over een onderwerp dat helemaal los staat van de zakelijke reden voor het telefoontje, dan ontstaat een heel andere dynamiek.

4. Vraag om informatie, voor u zelf met informatie komt

Begin met het stellen van vragen en ga nooit meteen een product of dienst verkopen. Zorg dat u erachter komt waar uw prospect mee zit en waar hij tegenaan loopt. Daarmee kunt u het verkooppraatje beter toespitsen. Mensen willen niets over u weten, ze willen weten wat u voor hen kunt betekenen.

5. Ga voor de spiegel staan

Het klinkt misschien gek, maar door een spiegel ziet u welke gezichtsuitdrukking u heeft. Een glimlach komt zekerder en aardiger over, zelfs door de telefoon. Door de opkomst van het videobellen is dit gemakkelijker geworden, omdat u zichzelf standaard terugziet op het scherm. Staand bellen helpt ook: daardoor voelt u zich beter en wakkerder. Probeer ook eens een gesprek op te nemen en terug te luisteren, zodat u beter weet hoe u overkomt en klinkt aan de telefoon. Mindere punten kunt u in een volgende gesprek verbeteren.

6. Zorg voor goede documentatie

Houd bij wie u heeft gebeld, wanneer u heeft gebeld en wat het resultaat was van het gesprek. Dat geeft u een goed overzicht van de resultaten van de telefoontjes. Ook al levert het gesprek niet direct iets concreets op, de informatie blijft belangrijk voor de verdere toenadering tot de markt en eventuele vervolggesprekken.

Met deze tips moet het lukken om te scoren aan de telefoon. Laat u niet ontmoedigen door een paar slechte ervaringen: dit zijn leermomenten om het de volgende keer beter te doen.

In het kort zijn de basic cold calling-technieken als volgt:

  • Voorbereiding: weet wie u belt en waarom u belt
  • Introductie: positioneer uzelf en uw dienst of product
  • Stel vragen: help de ander, in plaats van een product te verkopen
  • Blijf objectief: gedraag u als adviseur, niet als verkoper
  • Luister en interpreteer: verkoop niet
  • Informeer: verkoop niet
  • Toon uw betrokkenheid: verkoop niet
  • Blijf in contact: vertel wat de volgende stappen zijn, en hoe en wanneer u weer contact opneemt.

Meer weten over de beste tactieken voor cold calling, of wilt u dit liever uitbesteden? Bekijk onze diensten of neem contact op.