Mijet Harinck heeft haar strepen in de telemarketing ruimschoots verdiend. Na 14 jaar 2Contact ging ze vorige maand aan de slag als Operational Manager bij SalesQ. Wij spraken haar over haar eerste maand. "Het is echt een knuffelbedrijf. Dat klinkt best raar, nu je met niemand kunt knuffelen."

Hoe ben je bij SalesQ terechtgekomen?

"Ik heb 14 jaar bij 2Contact gewerkt, één van de grootste contactcenters van Nederland. Daar startte ik met kleine campagnes en had ik uiteindelijk een team van 50 man voor XS4ALL. Verder leidde ik jonge managers op en was ik loopbaancoach."

"In december van vorig jaar ben ik benaderd door SalesQ, omdat hun Operationeel Directeur vertrok. 2Contact heeft altijd goed voor me gezorgd, maar ik was toe aan wat anders. Daarom ben ik in maart als Operational Manager bij SalesQ begonnen."

Wat spreekt je zo aan bij SalesQ?

"SalesQ heeft een aantal kernwaardes waar ik me erg in kan vinden. Wat ik leuk vind is dat resultaat- en mensgerichtheid hand in hand gaan. Maar ook de kleinschaligheid sprak me aan, zowel bij SalesQ als bij opdrachtgevers. Ik ben gewend te werken voor grote corporates en in de B2B-markt is het allemaal veel kleinschaliger en menselijker. Ik kan erg genieten van de passie van ondernemers."

Wat houdt jouw functie in?

"Ik ben verantwoordelijk voor de hele operatie. De gesprekskwaliteit, opleiding van de agents, maar ook resultaten. Zodra een opdracht is binnengehaald, is het mijn taak om beloofde afspraken met opdrachtgevers waar te maken."

"Daarnaast houd ik opdrachtgevers op de hoogte van wijzigingen, denk ik mee en speel ik relevante klantsignalen door. Zeker in corona-tijd vinden klanten het fijn om een kort lijntje te hebben."

"Intern heb ik een bepaalde visie geformuleerd. Op termijn wil ik dat agents meer klantcontact krijgen. Zo begrijpen ze de context waarbinnen ze bellen beter. Voor opdrachtgevers is het prettig dat ze weten wie voor ze werkt. Die visie hoop ik het komende halfjaar te implementeren."

Is deze functie wat je van tevoren voor ogen had?

"Ik ben nu 3,5 week in dienst en in de eerste weken heb ik alleen gekeken. Wat gaat er goed en hoe kunnen we daarvan profiteren? Alle dingen die niet goed gaan, zet ik in een masterplan. Een stip aan de horizon: hier moeten we naartoe."

"Ik had verwacht en gehoopt dat ik iets langer in die analysemode kon blijven staan, maar ik viel met mijn neus in de corona-boter. Er kwam dus ook crisismanagement bij. Mijn eerste werkdag was 16 maart, na het dringende advies om thuis te werken. De helft van de agents heb ik nog niet live gezien, alleen via Zoom."

Hoe ga je met die bijzondere situatie om?

"Ik doe veel via interviews en cijfers, maar natuurlijk heb je op beeld ook gewoon observatietechnieken. We zijn heel erg bezig met motiveren en coachen van afstand. Zoom-meetings met de hele groep, kallibratiesessies met agents, maar ook een vrijdagmiddagborrel met pubquiz."

"Het positieve is dat we snel hebben geregeld dat iedereen van afstand kon werken. Daarmee lieten we opdrachtgevers zien dat we gewoon productie draaien. En je leert hiervan: misschien kunnen we na de crisis mensen vaker één of twee dagen thuis laten werken."

Hoe zou je de sfeer bij SalesQ omschrijven?

"SalesQ onderscheidt zich door de menselijkheid. Je hebt een platte organisatie en iedereen is heel benaderbaar. Het is echt een knuffelbedrijf. Dat klinkt een beetje gek, nu je met niemand kunt knuffelen. Maar zelfs op afstand proef je die gezelligheid. Bij een pubquiz op Zoom geinen dezelfde mensen die dat normaal ook doen."

Waarom zou je mensen werken bij SalesQ aanraden?

"Wij leveren maatwerk als het om persoonlijke en professionele ontwikkeling gaat. Het is niet top down. We kijken samen met de agent waar winst ligt en stippelen een pad uit. Iedere persoon is immers anders en zit in verschillende levensfases. Ik leer agents competenties die ze in de rest van hun leven kunnen gebruiken."

Wat zijn jouw toekomstplannen bij SalesQ?

"Ik wil een operatie neerzetten die alles aan kan: een team dat onoverwinnelijk is in mindset, competenties en resultaat. Je wilt anno 2020 immers niet alleen een opdracht uitvoeren, maar ook prettig samenwerken. Dat is mogelijk door mee te denken met de opdrachtgever, transparant te zijn en relevante informatie aan te leveren. Op die manier kunnen we bij de opdrachtgevers én in onze gesprekken een Wow-factor neerzetten."

Spreekt het verhaal van Mijet jou aan? Overweeg je een carrièreswitch of wil je als professional groeien in een uitdagende werkomgeving? Bekijk dan onze vacatures. Misschien kunnen wij jou dan binnenkort verwelkomen in ons team!