2019 is zo goed als voorbij, dus is het weer tijd om terug te kijken. Wat is er allemaal gebeurd? 2019 is het jaar dat SalesQ haar tienjarig bestaan vierde, er een verschuiving plaatsvond in het management, SalesQ de uitdagingen van een krappe arbeidsmarkt trotseerde en meer. Samen met Pepijn Beerman blikken we terug op het afgelopen jaar: hoe kijkt hij terug op de uitdagingen en successen van 2019?

Het is een bewogen jaar geweest. Er is veel veranderd. Zo ben ik sinds vorig jaar november algemeen directeur geworden. Samen met andere personele wijzigingen, betekende dit voor het begin van 2019 schakelen en hard werken. In de tweede helft van het jaar is er meer structuur en regelmaat gekomen in de organisatie. Het was al met al een veelbewogen jaar, maar ik kijk zeker met een goed gevoel terug”, zegt Pepijn. 

De uitdagingen van 2019

Van alle uitdagingen die 2019 met zich meebracht, was de krapte op de arbeidsmarkt de meest prominente. Ook SalesQ ondervond daarvan de gevolgen: “Het is gewoonweg harder werken om het groot aantal projecten dat we hebben goed in te vullen. Maar dat lukt ons toch altijd weer goed gelukkig. Het is bovendien een kwestie van creativiteit om op een andere manier om te gaan met het zoeken van geschikte medewerkers. Ik moet er wel van glimlachen. Dit is iets waar iedereen mee om moet gaan en het is voor ons een kans om het beter de doen dan concurrenten. Ik krijg er geen slapeloze nachten van.”

De switch van alleen verantwoordelijk zijn voor de commerciële zaken naar algemeen directeur heeft meer invloed op zijn nachtrust: “Het is precies zoals ik het wil, maar het is alsnog hard werken voor iedere opdracht en voor ieder project. Daar krijg ik af en toe wel wat slapeloze nachten van, maar ook dat hoort er allemaal bij.”

Het vuurwerk van 2019

In het afgelopen jaar heeft SalesQ grote klanten toegevoegd aan het al mooie klantenbestand. Zo zet SalesQ zich sinds dit jaar ook vol enthousiasme in voor VOLVO en GITP. “We zijn er goed in nieuwe klanten aan ons te binden. Dat komt onder andere doordat we professioneel en betrouwbaar zijn. Die betrouwbaarheid laten we zien door bijvoorbeeld de ISO 27001 en ISO 9001 certificeringen. Hiermee bewijzen we te voldoen aan de wet- en regelgeving op het gebied van kwaliteitsmanagement. Als je bovendien mooie klanten aan je bindt, ontstaat er een sneeuwbaleffect. Dit is voor andere potentiële klanten namelijk een blijk van vertrouwen.” 

Wat Pepijn betreft, is SalesQ België een echte klapper op de vuurpijl: “SalesQ België zit flink in de lift. Het loopt echt fantastisch daar en dat is ook terug te zien in de enorme groei aan medewerkers, klanten en omzet. Hiermee wordt er inhoud gegeven aan onze internationale ambitie. Het geeft ons bovendien meer armslag. We doen internationale projecten en zijn dus ook meertalig. Al met al is SalesQ België dus een enorm succes, terwijl 2019 pas het derde jaar van haar bestaan is.” 

De lessen van 2019

Op de drempel van 2020, staat SalesQ niet met lege handen. Integendeel: “Door schade en schande word je wijzer. Zo hebben we het afgelopen jaar geleerd om beslissingen gedegener te nemen. We zijn bijvoorbeeld gaan werken met een nieuw feedbacksysteem genaamd Dialog wat bedoeld is voor interne evaluaties. En bij de keuze voor zo’n nieuwe applicatie gaan wij niet over één nacht ijs”, vertelt Pepijn. Hetzelfde geldt voor het aannemen van nieuwe mensen: “We maken liever goede beslissingen wat later, dan verkeerde beslissingen omdat het zo nodig snel moet. Het is echt van belang om een balans te hebben tussen ondernemerschap, het nemen van risico’s en het in stand houden van een gedegen proces. Dat laatste hebben we dus steeds beter onder de knie. Dat doen we onder andere door continu met elkaar te discussiëren over wat goed gaat en wat beter kan.”

De verwachtingen voor 2020 

Ook het komende jaar gaat SalesQ door op de ingeslagen weg van het professionaliseren van het team dat er nu staat. Ondertussen staat de ontwikkeling van SalesQ niet stil: “We zijn er altijd mee bezig om een volgend hoofdstuk voor SalesQ te schrijven. Maar het is nog te vroeg om daar iets over te zeggen. Internationale groei en verdere digitalisering zijn in ieder geval zaken die bij ons altijd op de agenda staan. Bovendien loopt volgend jaar ons huurcontract af en verhuizen we misschien naar een andere locatie in Haarlem. Maar dat speelt pas richting het einde van het jaar.” 

Als reden voor een mogelijke verhuizing, doet Pepijn Beerman de uitspraak: “Het is altijd goed om te blijven vernieuwen.” Een gegeven dat SalesQ op het lijf is geschreven.

Werken bij SalesQ? Bezoek de site via www.salesq.nl en ga naar ‘vacatures’. Kunnen we iets anders voor je betekenen? Neem contact op via 023 7113200 of mail naar info@salesQ.nl.