SalesQ en i4Sales trekken voortaan samen op in leadgeneratiecampagnes voor IT-bedrijven. Door de kennis die ze hebben van de IT-markt te combineren, kunnen ze salesmensen beter trainen, sneller resultaat boeken en meer uit campagnes halen.

i4Sales was al langer op zoek naar een partij die zich over haar klanten kon ontfermen. Eigenaar Danny Leysma vertelt dat zijn bedrijf sinds de oprichting in 2008 altijd voldoende werk had, maar steeds meer last kreeg van de krapte op de arbeidsmarkt. “Zelfs wervings- en selectiebureaus konden ons de laatste tijd niet meer voorzien van aanwas.”

Win-win: continuïteit voor de een, groei voor de ander

Toen SalesQ-directeur Pepijn Beerman van de situatie hoorde, was dat reden voor hem om contact op te nemen. Als i4Sales in zijn bedrijf zou opgaan, kon Leysma zijn klanten een alternatief bieden, konden ze elkaar aanvullen en versterken. Beerman zag hierin kansen voor SalesQ om te groeien.

Hoewel de partijen eigenlijk concurrenten zijn, zaten ze volgens Beerman nooit in elkaars vaarwater. In besprekingen vielen vooral de overeenkomsten op. Zo was er op persoonlijk vlak direct een klik. “We ontdekten dat we allebei in Amsterdam wonen en graag hardlopen. Inhoudelijk bindt de IT-factor ons, al is er wel een klein verschil. i4Sales richt zich uitsluitend op deze markt en wij hebben ook circa 20 klanten buiten de ICT sector.”

Leysma vertelt dat enkele van zijn klanten zich uit eigen beweging al hadden gemeld bij SalesQ. “Het zou ook de partij zijn geweest die ik hen zou hebben aangeraden als ik was gestopt. Want ik ken verder geen organisatie met zoveel specifieke kennis van de uitdagingen die horen bij de IT-markt.”

Aanvankelijk wantrouwen is omgeslagen in vertrouwen

Toch kwam de samenwerking niet zonder slag of stoot tot stand. Sommige klanten moesten volgens Leysma echt worden overtuigd. “In veel gevallen is ons dat gelukt. We hebben geprobeerd degenen die met mij mee zijn gegaan naar SalesQ een zo soepel mogelijke overgang te bieden. Het aanvankelijke wantrouwen is nu omgeslagen in vertrouwen. Dat komt ook doordat zij nu zien dat ze minimaal hetzelfde resultaat bereiken. Vaak zijn prestaties zelfs verbeterd. Het geeft dan ook een goed gevoel om uiteindelijk het stokje volledig aan SalesQ over te dragen”

Beerman legt uit hoe dit komt: ‘’SalesQ is van oudsher sterk in de meer complexe, inhoudelijk uitdagende campagnes. Wij hanteren daarbij een stelselmatige aanpak, waarbij we een deel of het gehele traject uit handen nemen. Daarin zijn wij echt onderscheidend. We zijn goed in telemarketing, warme en koude acquisitie, in database- en contentmarketing en in aftersales. In alle aspecten van klantcontact dus. Het is erg mooi om te zien dat wij leren van de frisse blik die Danny bij ons in de keuken heeft geworpen.”

Beter resultaat door gestroomlijnde processen

Door de inbreng van Leysma zijn processen bij SalesQ nu ‘strakker’ ingericht. Beerman noemt als concrete voorbeelden de aansturing van mensen op de werkvloer en de manier van inwerken en trainen. ‘’Bij ons was de stijl wat losser. Nu is bijvoorbeeld duidelijker wat van iemand wordt verwacht na een bepaalde tijd, dat staat nu helder omschreven. Sales agents presteren hierdoor beter en daar profiteren klanten van. We halen in kortere tijd meer leads voor ze binnen.”

Hoewel het ook voor SalesQ een uitdaging is om geschikte mensen te vinden, heeft het net wat meer mogelijkheden om continuïteit te bieden. ‘’Naast Christel, onze uitstekende HR manager, die momenteel vooral met recruitment bezig is, beschikken wij bijvoorbeeld over een aantal zzp’ers die we in drukke periodes inschakelen”, zegt Beerman. “Daarnaast hebben wij ook een vestiging in België, als het moet kunnen we daar een beroep doen op mensen om bij te springen.”

Meer weten over wat SalesQ voor jouw organisatie kan betekenen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.