B2B Leads

Veel organisaties komen op een punt waarbij ze graag willen groeien maar nog niet de middelen hebben om het salesteam uit te breiden of een salesteam op te zetten. Dan is het inzetten van telemarketing een hele slimme zet. Jij bepaalt hoeveel je wilt investeren, je hoeft je niet druk te maken om het aannemen van nieuw personeel en je huidige salesteam wordt gevoed met warme leads. Klinkt mooi toch? Toch gaat het nog maar al te vaak fout en het leggen van een goede basis voordat je start is cruciaal. In dit stuk komen een aantal fabels en feiten aan bod die jou duidelijk gaan maken of het uitbesteden van leadgeneratie voor jou interessant is. 

Telemarketing is GEEN verleden tijd

In de wereld zijn veel opvattingen over telemarketing of leadgeneratie uitbesteden en laten we eerlijk zijn, het past ook niet bij iedereen. Of je dat nu betrekt op persoonlijk niveau dat je er niet van houdt om honderd keer ‘nee’ te horen, of op organisatie niveau dat er geen budgetten zijn of je zet alles in op inbound marketing. Maar hoewel het niet bij iedereen past betekent niet dat telemarketing verleden tijd is. Je moet alleen een goed aanvalsplan hebben of een goede partner die je ondersteunt met het genereren van B2B leads. Belangrijk om te weten in deze is dat het genereren van B2B leads niet iets is wat je even in een week regelt. Je moet onderzoek doen, tijd uittrekken en plannen.

Het genereren van B2B leads is meer dan alleen veel belpogingen. Als je pitch niet goed is, kun je bellen tot je er bij neer valt maar dan zul je weinig succes boeken. Als je doelgroep, ofwel de data, niet goed in kaart is gebracht zal je pitch nooit aanslaan. Als de timing van je belcampagne niet goed is zul je ook minder tot geen succes boeken. Deze onderwerpen, pitch, data en timing zijn cruciaal voor het succes van je presales campagne. Bij SalesQ hebben wij deze ‘knoppen’ perfect onder controle en we weten precies hoe ver we moeten draaien om tot de juiste afstelling te komen.

Bij al deze onderwerpen komt dan nog het onderwerp tijd. Verwacht geen gouden bergen binnen een week. Een uurtje per week bellen naar prospects gaat geen zoden aan de dijk zetten. Leadgeneratie is een kwestie van herhaling en een kwestie van zaaien en oogsten. Campagnes hebben over het algemeen een parabolische beweging. In het begin komen de leads nog niet zo snel maar gedurende de campagne zul je merken dat je steeds meer scoort, je hebt immers de afgelopen weken een database aan terugbellers opgebouwd die nu enkel nog het laatste zetje nodig hebben. Je moet er tijd in steken en met een uurtje per week kun je nooit de opvolging geven die een prospect verlangt. Dus ook op het gebied van mankracht is een externe partij inschakelen die gespecialiseerd is in leadgeneratie een goed idee.

Waarom no cure no pay juist de sléchte optie is

Er bestaan veel organisaties die op basis van no cure no pay te werk gaan. De cowboys van de markt noemen wij ze. Zij gaan voor je aan de slag en je betaalt een bedrag voor elke B2B lead die zij voor je scoren. Als zij niks scoren, betaal je dus ook niks. Deze constructie lijkt op het eerste oog een veilige keuze. Zeker als je als bedrijf je leadgeneratie wel wilt uitbesteden maar geen enorme budgetten hebt. Toch zul je vaak van een koude kermis thuiskomen. Wij horen maar al te vaak dat de kwaliteit van de leads te wensen over laat en dat komt regelrecht voort uit het feit dat no cure no pay voor deze cowboys een fantastisch middel is om nog even snel de targets te halen. Vervolgens betaal jij grof geld voor een slecht gekwalificeerde lead die slechts meer informatie wilde ontvangen over jouw product maar helemaal niet toe is aan vervanging van zijn huidige product en dus niet met je in gesprek wil. Daarom geloven wij heilig in vooraf gemaakte afspraken over investering en resultaat. Zo kom je niet voor verrassingen te staan.

Uitbesteden kan voordeliger zijn dan zelf doen

Elke organisatie met salesmensen in dienst is in staat zelf leads te genereren. Het zijn de slimme organisaties die een externe partij inschakelen ter ondersteuning van hun eigen salesactiviteiten. Waarom heb je als organisatie een salesteam aangenomen? Om deals te sluiten. Niet om urenlang op internet en LinkedIn te zoeken naar potentiële nieuwe klanten. Daarnaast, hebben wij dat al lang voor je gedaan. Laat ons het vuile werk maar opknappen en laat jouw salesteam doen waar het goed in is: Deals sluiten. Als de business case goed is gaat het uitbesteden van leadgeneratie je onder aan de streep geld opleveren in plaats van kosten. Laat ons vandaag nog met je meedenken en geef ook jouw salesactiviteiten een boost.

Afspraak inplannen