De populariteit van thuiswerken neemt toe. Het kan dan ook veel voordelen bieden. Je hebt bijvoorbeeld minder reistijd, je kunt vroeger beginnen met werken en je kunt je, afhankelijk van de thuissituatie, vaak beter concentreren (wat uiteindelijk ook betere bedrijfsresultaten voortbrengt).

Welke tools zijn voor een klantenservicemedewerker van belang als het gaat om thuiswerken? Met name wanneer thuiswerken geen optie meer is, maar een noodzaak? We bespreken het in deze blog.

Thuiswerken als klantenservicemedewerker hoeft geen beperkingen op te leveren. De kerntaken die je als klantenservicemedewerker op kantoor vervult, kun je namelijk ook thuis vervullen. Deze bestaan uit:

  • klanten telefonisch te woord staan (via chat of telefoon);

  • goed luisteren naar de vraag van de klant en met een passend antwoord komen;

  • alles registreren in een systeem en de informatie vertrouwelijk houden.

Tools voor thuiswerken

Maar hoe gaat thuiswerken als klantenservicemedewerker praktisch in zijn werk? En welke elementen zijn ervoor nodig? De systemen van een klantenservice-organisatie zijn er voldoende op toegerust om thuis te werken. Om zelfs zo te opereren dat de mogelijke negatieve effecten op de organisatie nihil zijn. Vier basiselementen zijn hierin cruciaal:

  • De cloud

  • Een laptop

  • Een stabiele internetverbinding

  • Een goede headset

Toegang op afstand met de cloud

In het overgrote deel van de klantenservice-organisaties werken werknemers in de cloud. Dit maakt dat het niet uitmaakt waar je fysiek bent. Je kunt vanaf iedere locatie inloggen op de systemen van waaruit de medewerkers opereren. Zo blijft het werk, of het nu op kantoor is of thuis, één op één hetzelfde.

Klantenservicesystemen zijn bovendien zeer eenvoudig in gebruik, wat het thuiswerken alleen maar gemakkelijker maakt. In deze systemen wordt het contact tussen de klant en de medewerker tot stand gebracht. Bijvoorbeeld middels chat of telefoon. Na het contactmoment logt de medewerker eenvoudig het gesprek en de stand van zaken in hetzelfde systeem.

Een laptop en een stabiel netwerk

Inloggen op dit systeem kan met een laptop van de zaak, maar ook gewoon met je eigen laptop. Maar naast een laptop, is ook een stabiele netwerkverbinding noodzakelijk. Hierna is het alleen nog maar een kwestie van doen wat je als medewerker altijd al doet. Met behulp van een goede headset, die achtergrondgeluiden zoveel mogelijk dempt, kunnen zij klanten net zo bijstaan als anders.  

Geen verandering voor de klant

De klant zelf merkt ook nauwelijks tot niets van een medewerker die thuis werkt. Natuurlijk kan het voorkomen dat er op de achtergrond een parkietje te horen is of een blaffende hond op straat. Maar wanneer men in een afgesloten ruimte werkt, zal de klant in het overgrote deel van de gevallen niet weten of de medewerker zich op kantoor of thuis bevindt.

Ook de medewerkers van SalesQ kunnen zonder problemen thuiswerken. Zij zorgen er nog altijd voor dat wij jouw bedrijf versterken. Benieuwd wat SalesQ voor jou kan betekenen? Neem dan direct contact met ons op via +31 23 7113200.