SportU is de nieuwe, gratis ‘social sports app’, exclusief voor vrouwen, die hen helpt een sportmaatje te vinden. De initiatiefnemers bieden in de app locaties aan waar ze veilig aan fitness, pilates, yoga, boksen, tennis of zwemmen kunnen doen. Deze locaties betalen SportU een vergoeding, dat is het verdienmodel van de app. SalesQ werd gevraagd om contact te leggen met de sportaanbieders en hen enthousiast te maken. CEO Joop Muller van SportU vertelt waarom hij voor de SalesQ aanpak kiest en wat hem daarin zo aanspreekt. “Ze staan naast én achter ons.”

De lancering van de SportU app op 29 september 2020 vond plaats op een speciale plek: de middenstip van het Olympisch Stadion in Amsterdam. Het is volgens de bedenkers de ‘eerste en enige sociale sport app voor vrouwen’. Het idee is dat vrouwen de app gebruiken om met gelijkgestemden uit de buurt in contact te komen, met elkaar afspreken en samen sportdoelen bereiken.

App neemt belemmeringen om te gaan sporten weg

Muller legt uit dat de app vrouwen helpt om hindernissen te overwinnen, in hun streven naar een gezonde levensstijl. Uit cijfers van het CBS en RIVM blijkt dat op dit moment minder dan de helft voldoet aan de beweegrichtlijnen van de Gezondheidsraad. Dat betekent dat ze nog geen tweeënhalf uur per week sporten. Daar zijn allerlei redenen voor: te druk met werk, gezin, hoge kosten of gewoon niemand in de buurt om samen mee te gaan.

Ook geloof kan een reden zijn om niet met mannen te willen sporten. Verder speelt veiligheid een belangrijke rol. In de herfst en winter kan alleen al het feit dat het vroeg donker is, vrouwen ervan weerhouden om te gaan sporten. Muller: “Ik ken ook onderzoek waaruit blijkt dat vrouwen soms al op het parkeerterrein van de sportschool staan, maar alsnog omkeren, bijvoorbeeld omdat ze een oncomfortabel gevoel krijgen van de mannen die ze binnen zien gaan. Soms durven ze niet aan te sluiten bij een groep, omdat ze denken dat anderen getrainder of behendiger zijn.”

In de app staat veiligheid voorop. “De enige mannen die welkom zijn in de app, zijn sportinstructeurs”, zegt Muller. De chatfunctie stelt vrouwen in staat om af te tasten of er een klik is. SportU checkt vooraf elk gebruikersprofiel. Als er een match is, kunnen de vrouwen besluiten elkaar te ontmoeten en ergens samen te gaan sporten.

Initiatiefnemers zochten hulp bij het leggen van contact met sportaanbieders

De app is gratis voor gebruikers, maar de locaties betalen een kleine vergoeding. Daar staat tegenover dat SportU nieuwe sporters aanbrengt. Daarnaast kunnen aanbieders in de app promoties onder de aandacht brengen. Om hen te bewegen zich aan te sluiten, gebruikt SportU de telefoon. Het is nu eenmaal ondoenlijk om de duizenden sportclubs en sportscholen in ons land allemaal persoonlijk te bezoeken. Daar komt bij dat SportU in de toekomst de vleugels wil uitslaan naar Duitsland.

SportU kwam er echter snel achter dat mensen via de telefoon benaderen intensief en tijdrovend werk is. En dat mensen overtuigen echt een vak is. Muller: “Daarom zijn we op zoek gegaan naar telemarketingbedrijven die ons konden helpen. Toen ik bij een van de kandidaten sprak over onze

buitenlandse plannen, zeiden ze dat dat geen probleem is, omdat ze iemand in huis hebben die Duits spreekt. Maar doordat ik zelf in Oostenrijk in een hotel heb gewerkt, weet ik dat dit echt niet genoeg is. Als je de verkeerde naamvallen gebruikt, nemen ze je echt niet serieus. Toen ze bij SalesQ vertelden dat ze werken met native speakers was het pleit al bijna beslecht.”

Professionele werkwijze geeft de doorslag

Muller ging definitief ‘om’ toen hij het callcenter van SalesQ in Haarlem bezocht. “Ik proefde daar een professionele sfeer. Mensen gaan er prettig en collegiaal met elkaar om maar zijn wel gefocust op resultaat. Ik ken ook organisaties waar de sfeer té ontspannen is, alsof je in een speeltuin bent. Dat is bij SalesQ niet het geval.”

Hoewel het zo kort na de lancering moeilijk is al een oordeel te vellen over het resultaat van de samenwerking is Muller op voorhand enthousiast over de manier van werken. Het spreekt hem bijvoorbeeld aan dat SalesQ ervoor kiest vrouwen in te zetten voor het belwerk dat nodig is om van de app voor vrouwen een succes te maken. “Zij kunnen zich beter in de gebruikers verplaatsen en als een vrouw belt, wordt hun verhaal wordt beter geaccepteerd. Ik heb zelf ook gebeld en dan wordt me al snel gevraagd waarom er een man belt, terwijl het een app voor vrouwen is.”

Verder waardeert hij het dat SalesQ korte lijnen hanteert. “Als er iets is, kom ik altijd snel in contact met de juiste persoon.” Ook bij de totstandkoming van het belscript werken beide partijen nauw samen. “Degenen die bellen, treden toch namens SportU naar buiten. Zij moeten zich met ons kunnen vereenzelvigen om dat goed te doen. Samen zoek je naar de juiste toon, de juiste insteek. Je wilt meteen iemands aandacht pakken, en niet dat mensen meteen weer opleggen. Bij SalesQ weten ze precies hoe ze dat moeten doen.”

Medewerkers van SalesQ doen meer dan bellen alleen

Wat Muller opvalt, is dat de medewerkers van SalesQ tot veel bereid zijn. Het gaat dan niet alleen om het opschonen en aanvullen van de aangeleverde database. “Om meer bekendheid te krijgen, delen we ook flyers uit. Een van de mensen van SalesQ is al met ons op pad geweest om tasjes uit te reiken met promotiemateriaal. De benadering is dus erg persoonlijk. Het voelt echt alsof ze onderdeel zijn van ons team. Ze staan naast ons en achter ons en proberen alles uit de samenwerking te halen.”

Maar de beste aanbeveling komt volgens Muller van iemand bij wie hij zich verontschuldigde. “Deze persoon staat in het Bel-me-niet Register en had geen telefoontje mogen krijgen. Dat ik nog eens belde met excuses, is dus op zich best komisch. Wat ik te horen kreeg, was dat de medewerkster van SalesQ zó overtuigend was geweest dat ze toestemming had gekregen om informatiemateriaal op te sturen. ‘Hoewel ik het niet wilde, heb ik me toch laten verleiden’, klonk het. “Voor mij bevestigt zo’n uitspraak dat we met SalesQ goed zitten.”

Uitdagingen of nieuw terrein? SalesQ staat in alle omstandigheden uw klanten professioneel te woord. Neem contact met ons op via +31 23 7113200 en ontdek wat wij voor uw bedrijf kunnen betekenen.