De telemarketingspecialisten van SalesQ ondersteunen bedrijven in hun leadgeneratie, verhogen omzet, zorgen voor toenemende klanttevredenheid en meer. Hoe? Door iedere opdracht als een team topsporters te benaderen. En dat vergt training en de juiste tips en tricks. We spreken sales-expert en teamlead William Wolf over zijn ervaring in de telemarketingbranche.

Al sinds zijn zeventiende is William actief in de telemarketingbranche. Bij SalesQ begon hij als agent, waarna hij al snel de kans kreeg om de rol van teamlead te vervullen. En dat doet hij met veel enthousiasme: “Mijn functie is een stuk uitdagender geworden. Ik zorg er onder andere voor dat de kennis van onze agents up-to-date blijft, zodat SalesQ in staat is alle vragen van haar klanten te kunnen beantwoorden.”

De leerschool van William

In alle jaren dat William werkzaam is in de sales, heeft de branche hem al vele lessen geleerd. Maar bepaalde saleskwaliteiten zitten bij William in zijn aard. “Je hebt veel doorzettingsvermogen en lef nodig in deze branche. Lef tonen, moest ik in het begin nog leren, maar doorzettingsvermogen zat er van jongs af aan in”, zegt William.

“Daarnaast is het ook handig om over de nodige mensenkennis te beschikken. Dit heb je nodig om met de persoon aan de andere kant van de telefoon te kunnen ‘levelen’. Dat je met je gesprekspartner op één lijn zit, is belangrijk om de juiste sfeer te kunnen creëren in een gesprek. Tijdens de training van agents worden drie punten behandeld die altijd perfect moeten zijn: het stellen van open vragen, omgaan met weerstand en het creëren van sfeer."

De do’s in een salesgesprek

Een goed gesprek is van veel elementen afhankelijk. Zo heb je de voorbereiding die bijvoorbeeld erg van belang is. Weet de agent wie de klant is? Is hij of zij voldoende op de hoogte van actuele ontwikkelingen in de branche waarin de klant actief is en is er voldoende kennis over het betreffende product?

Naast de praktische zaken is het psychologische aspect van een gesprek net zo van belang. “Neem er de tijd voor om het tot een leuk gesprek te maken. Dat deed ik onder andere door op hetzelfde gespreksniveau als mijn gesprekspartner te komen. Is diegene erg amicaal of juist zakelijk? Ik paste mij daarop aan. Samen met empathie voor de persoon aan de andere kant van de lijn, zijn dit twee enorm belangrijke componenten in een het gesprek met de prospect.”

Daarnaast geeft William aan dat het van belang is dat een agent oprecht nieuwsgierig is. “Het is uiteindelijk je doel om de behoefte te achterhalen van de prospect en dat kan alleen maar door het tonen van oprechte interesse. Door goed door te vragen en open vragen te stellen, krijg je de beste antwoorden. En durf daarbij het script ook los te laten: een standaard gesprek slaat niet echt aan.”

…En don’ts

Zelf sloeg William de plank ook weleens mis: “Ooit kreeg ik een prospect aan de telefoon die heel toevallig de eigenaar kende van het bedrijf waar ik voor belde. Hij noemde zijn naam, waar ik uiteraard niet bekend mee was. Toen viel ik wel even door de mand.” Het is dan ook een salesgesprek-don’t: “Ga nooit onvoorbereid een gesprek in.”

Daarnaast zijn gesloten vragen echte dooddoeners voor een gesprek: “Als je gesloten vragen stelt, kan het hele gesprek stilvallen.”

Een laatste, absolute don’t is het doen van aannames. “De budgetvraag is een vraag die we binnen SalesQ vaak moeten stellen om een bezoekafspraak in te plannen. Maar het is natuurlijk spannend om met onbekende te spreken over geld. Je maakt al snel aannames, zoals ‘ze zullen het vast wel druk hebben’, of ‘ze zullen vast geen ruimte hebben nu’. Stel gewoon de vraag en durf het dan ook even stil te laten vallen. Zo geef je de prospect de gelegenheid om zelf iets in te brengen.”

Een laatste tip

Hoe natuurlijker een gesprek, hoe beter. Voorbereid een gesprek ingaan, is belangrijk, maar blijf niet wanhopig vasthouden aan het script. “Zelf maak ik wel gebruik van ijsbrekers. Bijvoorbeeld door een grapje of door te vragen hoe het met de prospect gaat. Het is natuurlijk wel belangrijk om aan te voelen wanneer dit gepast is en wanneer niet. Maar in principe houd ik mij altijd aan deze regel: ik bel een ander, zoals ik zelf ook graag gebeld zou willen worden.”

De succesfactor(en) van SalesQ

SalesQ doet er alles aan om hun agents én teamleads op te leiden. “We spenderen veel tijd aan trainingen. Zo helpen we agents in hun persoonlijke ontwikkeling”, vertelt William. “En dat geldt overigens niet alleen voor de agents, maar ook voor de teamleads. We hebben binnen SalesQ allemaal de drive om steeds beter en succesvoller te worden. We geven elkaar daarom geregeld feedback.”

Niet alleen professionalisering is binnen SalesQ belangrijk, maar ook het persoonlijke aspect. “We zijn een heel hecht team. Het voelt soms  als een tweede familie en dat is ook belangrijk. Voel je je niet fijn, dan neem je dat ook mee in gesprekken met prospects en heb je minder de behoefte om te ontwikkelen. De ontspannen sfeer die heerst bij SalesQ is essentieel.”

Werken bij SalesQ? Bekijk onze vacatures op de website. Kunnen we iets anders voor je betekenen? Neem contact op via 023 7113200 of mail naar info@salesQ.nl.